Google gaat het gedrag van haar gebruikers koppelen aan advertenties, wat voor beide partijen meer zou opleveren, zo beweert de zoekgigant. Het advertentiesysteem toont advertenties gebaseerd op de online activiteiten van de gebruiker. Alle Google gebruikers maken standaard onderdeel uit van het systeem, hoewel er ook de mogelijkheid tot uitschrijven is. Tegenstanders zijn echter verbolgen over het feit dat het een "opt-out" in plaats van een "opt-in" systeem is. Google gebruikt voor het in kaart brengen een cookie. "Het cookie bevat geen persoonlijke identificeerbare informatie, daarom denken we dat opt-out de juiste manier is", aldus aldus een woordvoerder. Ook gegevens over de video's die men op YouTube bekijkt worden in het systeem verwerkt.
"Als een gebruiker graag reist en veel reiswebsites bezoekt, kan Google ze meer reis-gerelateerde advertenties tonen. We geloven dat advertenties een waardevolle informatiebron zijn om mensen met producten, diensten en ideeën die ze interessant vinden in contact te brengen. Door meer relevante advertenties verbeteren we de relatie tussen adverteerder en onze gebruikers, waardoor we meer waarde genereren." Gebruikers, die aan de hand van hun gedrag aan een bepaalde categorie worden toegevoegd, kunnen wel hun profiel inkijken en aanpassen.
Privacy-mijnenveld
Simon Davies van Privacy International waarschuwt dat deze dienst in werkelijkheid alles van de gebruiker monitort, hoe persoonlijk of gevoelig dit ook is. Google ontkent dit en merkt op dat het zaken als ras, religie, sexuele voorkeur, gezondheid of gevoelige financiële informatie niet in kaart zal brengen. "Wederom heeft Google een initiatief gelanceerd zonder met haar gebruikers te overleggen. En wederom loopt Google in een privacy-mijnenveld", waarschuwt Davies. De test met de persoonlijke advertenties is gisteren op YouTube en Google begonnen. Bedrijven kunnen het pas vanaf april gebruiken om hun advertenties te tonen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.