Het plan van Google om online gedrag en advertenties aan elkaar te koppelen is als een bom ingeslagen, toch heeft de zoekgigant een oplossing voor mensen die hun privacy waarderen. Het nieuwe advertentiesysteem geldt voor alle gebruikers van Google's diensten. Burgerrechtenbeweging Electronic Frontier Foundation (EFF) stelt dat een opt-in systeem de privacy van gebruikers beschermt, maar is het geen verrassing dat Google hier niet voor heeft gekozen. "Het aanbieden van advertenties op opt-in basis gaat tegen het economische model van het internet in", aldus woordvoerster Christine Chen.
Toch heeft Google in een vroeg stadium met de EFF overlegd om de opt-out procedure te verbeteren. Gebruikers die hun privacy belangrijk vinden en zich voor het systeem willen uitschrijven kunnen dit via hun profiel instellen. Dat is een groot probleem, aangezien deze groep gebruikers zeer waarschijnlijk hun cookies verwijdert. Als een gebruiker zijn cookie verwijdert, verdwijnt ook het cookie dat ervoor zorgt dat hij of zij niet meer door het systeem gevolgd wordt.
Wetgeving
Als oplossing is er nu de "Advertising Cookie Opt-Out Plugin", die gebruikers hun opt-out status laat behouden, ook al verwijderen ze alle cookies. "We waarderen de reactie van Google op onze opt-out cookie zorgen", zegt Kurt Opsahl. De plugin is voorlopig alleen voor Firefox en Internet Explorer beschikbaar. Google Chrome ondersteunt nog geen plugins en voor Safari is die in de maak. Gebruikers van Opera hebben gewoon pech.
"Als je onze zorgen over privacy deelt, dan moedigen we je aan om voor opt-out te kiezen en regelmatig je cookies te verwijderen. We moedigen Google ook aan om de opt-out opties duidelijk te promoten en ervoor te zorgen dat doorsnee gebruikers dit eenvoudig kunnen doen", aldus Opsahl. Hij wijst er verder op dat er mogelijk dit jaar wetgeving komt die monitoren van gedrag en delen van persoonlijke gegevens alleen op een opt-in basis toestaat.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.