image

Abfab vindt spam OK

woensdag 24 oktober 2001, 21:45 door Redactie, 7 reacties


In een prachtig stukje proza reageert het spam-bedrijf (zijzelf noemen het email marketing) Abfab op de hevige weerstand die hun ongevraagde email bij een groot aantal internetters oproept. Hierbij geven zij blijk van een grote naiviteit. Men kan het ook oogkleppen noemen.

We zullen een aantal punten behandelen:

Abfab: Bekijken wij het medium 'opt-out' e-mail in relatie met andere, inmiddels al lang geaccepteerde en gepraktizeerde, vormen van 'opt-out Direct Marketing', dan wekt de heftigheid van bovenstaande reacties toch vooral verbazing op. Deze vormen zijn o.a.: "Outbound TeleMarketing", "Off-line Direct Marketing", "Ongeadresseerde print reclame" (strooifolderen) en sinds kort ook het gebruik van andere digitale media voor het versturen van gerichte reclame boodschappen, getuige de stijgende hoeveelheid commerciele SMS berichten die ondergetekenden ontvangen.

Het verzenden van papieren reclame wekt bij veel mensen irritatie op. Hiertegen zijn de zogenaamde 'Nee/Nee' stickers in het leven geroepen, die gretig aftrek vinden. Bij een mailbox is een dergelijke sticker niet mogelijk: met een zogenaamde 'opt-out' regeling kan men pas achteraf er iets aan doen. Verzenders van ongevraagde email plegen diefstal: de ontvanger en alle tussenstations tussen hem en de origine van de spam betalen voor de bandbreedte, opslagcapaciteit en processortijd die de transmissie van email kost. Ongevraagde email (commercieel of niet) belast een belangrijk gedeeld communicatiemedium onnodig, voor het gewin van enkelen. Sinds het begin van het Internet bestaan er geschreven regels (Netiquette RFC's) die aangeven dat het ongepast is andere gebruikers onnodig te hinderen.

Abfab: Op zich is er met opt-out e-mail marketing niks nieuws onder de zon.
Een groot voordeel voor de consument, de ontvanger van direct e-mail berichten, is de relatief eenvoudige wijze waarmee men zich kan laten opnemen in zogenaamde 'supressie bestanden' (opt-out registers).

Er zijn ons geen voorbeelden van werkende opt-out mechanismen bekend. Bovendien zijn er zoveel spammers dat het voor een gebruiker geen zin heeft om zich bij een enkel 'email marketing bedrijf' op de opt-out lijst te laten plaatsen. In het verleden is ook voorgekomen dat deze lijsten werden gebruikt om 'actieve' emailadressen te herkennen, en deze als extra waardevol te classificeren.

Abfab: Wij kunnen uit ervaring mededelen, dat het aantal ontvangers wat 'doorklikt' naar de website van de verzender overeenkomt met het aantal mensen dat middels een linkje in onze e-mailings aangeeft niet meer gediend te zijn van verdere opt-out mailings van ons bedrijf ('Unsubscribe').

De helft van de ontvangers zit dus niet op reclame mail te wachten. Abfab probeert het te doen voorkomen alsof de anti-spam beweging een stel losgeslagen hippies is. Dit is niet zo, deze is samengesteld uit alle geledingen van de bevolking en leeftijdsgroepen.
Hoe mooi Abfab het ook probeert voor te schotelen, het Internet is niet gemaakt voor het gewin van enkelen. De tegenhanger van opt-out heet 'opt-in'. Hierbij kunnen internetgebruikers aangeven geinteresseerd te zijn in informatie over bepaalde typen produkten. Een goed voorbeeld hiervan is Happypoint. Dit bedrijf beloont consumenten voor het lezen van reclame-email die is toegesneden op hun smaak. Het opbouwen van een dergelijke lijst is uiteraard minder makkelijk dan lukraak overal willekeurige email-adressen vandaan plukken.Bedrijven die voor opt-in kiezen zullen hiervoor op korte en lange termijn beloond worden. Euronet, De Telegraaf en het NRC Handelsblad, bedrijven waarvoor Abfab commerciele email heeft verzonden hebben stuk voor stuk publiekelijk excuses aan moeten bieden. De namen van deze bedrijven zullen een groot aantal internetters nog lang een vieze smaak in de mond bezorgen. Spammers zijn dieven, en daarmee zullen de meeste bedrijven niet geassocieerd willen worden. Het is gemakkelijker een reputatie stuk te maken dan deze op te bouwen. Indien het laatste de bedoeling is, is opt-out ongevraagde (en ongewenste) commerciele email wel het laatste middel waar men gebruik van zou moeten maken.

Reacties (7)
24-10-2001, 23:41 door Anoniem
Deze spam is erg vervelend. Bedrijven kunnen wel beweren dat veel gebruikers het niet erg vinden maar ik kan mij persoonlijk niet voorstellen dat gebruikers het prettig vinden als zij over enkele jaren dagelijks honderden "interessante aanbiedingen" krijgen per email.

Ook de wijze om van een verzendlijst af te komen is buitengewoon dubieus en werkt eigenlijk nooit.

Het feit dat bedrijven nog steeds zaken doen met Abfab duidt op grote naiviteit of een uitgekookt communicatiebeleid. De naviteit doordat zij dus steeds geloven dat Abfab zich netjes zal gedragen of een uitgekookt communicatiebeleid waarin met het risico van negatieve publicatie en een excuses tot meer valt te bereiken dan zonder deze werkwijze.
25-10-2001, 01:18 door Anoniem
Dat het bestuur van Abfab waarschijnlijk geinspireerd wordt door de Apenheul kun je ze niet kwalijk nemen. (merk op dat ik geenszins de vergelijking tussen apen en abfab maak)

Maar inspiratie is een mooi ding..

Dat geldt ook voor diegenen die aan de ontvangende kant van AbFab's geweldige service zitten.
Een bedrijf dat prijs stelt op een goede reputatie --NRC's reactie was ook zoals het NRC betaamt, die van de telegrappig ook..;-) --
laat de diensten van AbFab links liggen.

"But i don't like SPAM!!" (Monty Python 1969)
25-10-2001, 10:43 door Anoniem
Kijk, wat Abfab er niet bij vertelt is dat spammen via 'gewone post' een restricties heeft in hoge kosten, terwijl dat bij mail niet het geval is.

BTW: het help dus als men boze mails stuurt naar spammers, kijk maar naar de reactie van de Telegraaf en NRC. Blijven doen dus!
25-10-2001, 10:52 door Anoniem
Originally posted by GeneralFailure
Een bedrijf dat prijs stelt op een goede reputatie --NRC's reactie was ook zoals het NRC betaamt, laat de diensten van AbFab links liggen.

Ja, een hele nette krant, de NRC. Van de hun site:
Hetgeen niet wegneemt dat we toch hopen dat de gebruikers van de gratis site eens een paar tientjes besteden aan de krant op papier. Maar die keus mag u zelf maken.

Toch aardig van ze...

Jeroen
Dood aan spammers!!!
26-10-2001, 10:14 door Anoniem
gelukkig heeft de commissie van onwijzen van EU besloten dat er niks mis is met opt-out ipv opt-in. duidelijk mensen die hooguit achter een ex-change lan servertje een paar mailtjes krijgen.
26-10-2001, 11:45 door Anoniem
Originally posted by tuxick
...duidelijk mensen die hooguit achter een ex-change lan servertje een paar mailtjes krijgen...

via hun secretaresse (m/v)
26-10-2001, 12:41 door Anoniem
Jammer dat abfab nou niet op de lijsten van alldas terrechtkomt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.