In een prachtig stukje proza reageert het spam-bedrijf (zijzelf noemen het email marketing) Abfab op de hevige weerstand die hun ongevraagde email bij een groot aantal internetters oproept. Hierbij geven zij blijk van een grote naiviteit. Men kan het ook oogkleppen noemen.
We zullen een aantal punten behandelen:
Abfab: Bekijken wij het medium 'opt-out' e-mail in relatie met andere, inmiddels al lang geaccepteerde en gepraktizeerde, vormen van 'opt-out Direct Marketing', dan wekt de heftigheid van bovenstaande reacties toch vooral verbazing op. Deze vormen zijn o.a.: "Outbound TeleMarketing", "Off-line Direct Marketing", "Ongeadresseerde print reclame" (strooifolderen) en sinds kort ook het gebruik van andere digitale media voor het versturen van gerichte reclame boodschappen, getuige de stijgende hoeveelheid commerciele SMS berichten die ondergetekenden ontvangen.
Het verzenden van papieren reclame wekt bij veel mensen irritatie op. Hiertegen zijn de zogenaamde 'Nee/Nee' stickers in het leven geroepen, die gretig aftrek vinden. Bij een mailbox is een dergelijke sticker niet mogelijk: met een zogenaamde 'opt-out' regeling kan men pas achteraf er iets aan doen. Verzenders van ongevraagde email plegen diefstal: de ontvanger en alle tussenstations tussen hem en de origine van de spam betalen voor de bandbreedte, opslagcapaciteit en processortijd die de transmissie van email kost. Ongevraagde email (commercieel of niet) belast een belangrijk gedeeld communicatiemedium onnodig, voor het gewin van enkelen. Sinds het begin van het Internet bestaan er geschreven regels (Netiquette RFC's) die aangeven dat het ongepast is andere gebruikers onnodig te hinderen.
Abfab: Op zich is er met opt-out e-mail marketing niks nieuws onder de zon.
Een groot voordeel voor de consument, de ontvanger van direct e-mail berichten, is de relatief eenvoudige wijze waarmee men zich kan laten opnemen in zogenaamde 'supressie bestanden' (opt-out registers).
Er zijn ons geen voorbeelden van werkende opt-out mechanismen bekend. Bovendien zijn er zoveel spammers dat het voor een gebruiker geen zin heeft om zich bij een enkel 'email marketing bedrijf' op de opt-out lijst te laten plaatsen. In het verleden is ook voorgekomen dat deze lijsten werden gebruikt om 'actieve' emailadressen te herkennen, en deze als extra waardevol te classificeren.
Abfab: Wij kunnen uit ervaring mededelen, dat het aantal ontvangers wat 'doorklikt' naar de website van de verzender overeenkomt met het aantal mensen dat middels een linkje in onze e-mailings aangeeft niet meer gediend te zijn van verdere opt-out mailings van ons bedrijf ('Unsubscribe').
De helft van de ontvangers zit dus niet op reclame mail te wachten. Abfab probeert het te doen voorkomen alsof de anti-spam beweging een stel losgeslagen hippies is. Dit is niet zo, deze is samengesteld uit alle geledingen van de bevolking en leeftijdsgroepen.
Hoe mooi Abfab het ook probeert voor te schotelen, het Internet is niet gemaakt voor het gewin van enkelen. De tegenhanger van opt-out heet 'opt-in'. Hierbij kunnen internetgebruikers aangeven geinteresseerd te zijn in informatie over bepaalde typen produkten. Een goed voorbeeld hiervan is Happypoint. Dit bedrijf beloont consumenten voor het lezen van reclame-email die is toegesneden op hun smaak. Het opbouwen van een dergelijke lijst is uiteraard minder makkelijk dan lukraak overal willekeurige email-adressen vandaan plukken.Bedrijven die voor opt-in kiezen zullen hiervoor op korte en lange termijn beloond worden. Euronet, De Telegraaf en het NRC Handelsblad, bedrijven waarvoor Abfab commerciele email heeft verzonden hebben stuk voor stuk publiekelijk excuses aan moeten bieden. De namen van deze bedrijven zullen een groot aantal internetters nog lang een vieze smaak in de mond bezorgen. Spammers zijn dieven, en daarmee zullen de meeste bedrijven niet geassocieerd willen worden. Het is gemakkelijker een reputatie stuk te maken dan deze op te bouwen. Indien het laatste de bedoeling is, is opt-out ongevraagde (en ongewenste) commerciele email wel het laatste middel waar men gebruik van zou moeten maken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.