image

Pirate Bay viertal tot jaar celstraf veroordeeld

vrijdag 17 april 2009, 11:59 door Redactie, 15 reacties

De vier mannen achter de bekende torrentsite The Pirate Bay zijn net tot een jaar gevangenisstraf en een boete van 3,6 miljoen dollar veroordeeld, toch betekent het vonnis nog niets, aangezien het viertal al had aangekondigd om bij een negatief oordeel in hoger beroep te gaan. Vooralsnog zal de website daarom gewoon blijven bestaan. Volgens de aanklager hielp de website mee in het beschikbaar stellen van auteursrechtelijk beschermd materiaal. De rechter was van mening dat de vier wisten dat er via hun site auteursrechtelijk beschermd materiaal werd gedeeld.

Wat betreft de door de torrentsite veroorzaakte schade, was de rechter het hier niet mee eens. Volgens de aanklager had The Pirate Bay voor zo'n 12 miljoen dollar schade gezorgd. De rechter hield het bij 3,6 miljoen dollar. Oprichter Peter Sunde merkte op dat het nooit de website was die terechtstond, maar de vier oprichters. Hij is dan ook vol vertrouwen dat de site gewoon blijft doorgaan. "Blijf kalm, er zal niets met The Pirate Bay gebeuren, of ons persoonlijk of file-sharing in het algemeen. Dit is gewoon theater voor de media."

Met dank aan Reverze voor het melden van dit nieuws

Reacties (15)
17-04-2009, 13:13 door micmast
Ik vind het maar een raar verdict om eerlijk te zijn... Ze laten mensen toe om dingen te beschermd materiaal te verdelen feit, maar een wapenhandelaar verkoopt wapens die potentieel mensen kunnen doden. Waarom krijgen die geen straf?
17-04-2009, 13:40 door Cyb3r-18-4
Google linkt ook naar illegale sites en torrents, hun worden ook niet aangeklaagd.
17-04-2009, 14:03 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
17-04-2009, 14:06 door Anoniem
HUN??? Ben jij Johan Cruijff?
17-04-2009, 14:23 door H.King
Door Peter V:
Door Cyb3r-18-4: Google linkt ook naar illegale sites en torrents, hun worden ook niet aangeklaagd.

Leer eens om zonder fouten een goede Nederlandse zin te schrijven.
Leer eens minder te mieren neuken en meer op de inhoud van een bericht in te gaan ipv grammaticaal
17-04-2009, 14:31 door Sokolum
Door H.King:
Door Peter V:
Door Cyb3r-18-4: Google linkt ook naar illegale sites en torrents, hun worden ook niet aangeklaagd.

Leer eens om zonder fouten een goede Nederlandse zin te schrijven.
Leer eens minder te mieren neuken en meer op de inhoud van een bericht in te gaan ipv grammaticaal

Eens!
17-04-2009, 16:43 door Rene V
Door Sokolum:
Door H.King:
Door Peter V:
Door Cyb3r-18-4: Google linkt ook naar illegale sites en torrents, hun worden ook niet aangeklaagd.

Leer eens om zonder fouten een goede Nederlandse zin te schrijven.
Leer eens minder te mieren neuken en meer op de inhoud van een bericht in te gaan ipv grammaticaal

Eens!


Inderdaad. Als het nu echt tenenkrommend Nederlands is, oké, dan mag je daar iemand best op aanspraken. Tenslotte wordt onze mooie taal al genoeg verneukt door Amerikaanse invloeden. Maar 1 woordje? Wat vaak dan ook nog zogenaamde "spreektaal" is, tja.. je kunt het ook overdrijven. Dit is een security site en geen school.
17-04-2009, 20:27 door Anoniem
inderdaad. alsof niemand in dit email tijdperk meer fouten mag maken. als je geen juist commentaar kan leveren op het topic dan moet je je maar op semantiek loslaten, zoiets ?
17-04-2009, 20:47 door Anoniem
Door René V:
Door Sokolum:
Door H.King:
Door Peter V:
Door Cyb3r-18-4: Google linkt ook naar illegale sites en torrents, hun worden ook niet aangeklaagd.

Leer eens om zonder fouten een goede Nederlandse zin te schrijven.
Leer eens minder te mieren neuken en meer op de inhoud van een bericht in te gaan ipv grammaticaal

Eens!


Inderdaad. Als het nu echt tenenkrommend Nederlands is, oké, dan mag je daar iemand best op aanspraken. Tenslotte wordt onze mooie taal al genoeg verneukt door Amerikaanse invloeden. Maar 1 woordje? Wat vaak dan ook nog zogenaamde "spreektaal" is, tja.. je kunt het ook overdrijven. Dit is een security site en geen school.


Ook helemaal mee eens.
18-04-2009, 02:49 door Anoniem
Door Cyb3r-18-4: Google linkt ook naar illegale sites en torrents, hun worden ook niet aangeklaagd.
Inderdaad, dankzij Google komen we op deze site. Bovendien linkt PB ook weer linkjs door...

Conclusie: De ene link linkt door naar de andere link... en die linkt weer door....

Dus, cut the crap!
18-04-2009, 07:14 door Anoniem
2 berichten van de 8 die op de inhoud van het bericht in gaan..
Ik vind de oprichter(s) van thepiratebay maar een hypocriet zootje.
Als je de video bekijkt met de reactie op het oordeel (http://thepiratebay.org/special/2009epicwinanyhow.php) word al snel duidelijk dat deze meneer niet heel snugger is.

Ik snap dat mensen de vergelijking met google graag willen maken maar het verschil is dat google niet in het leven geroepen is om copyrighted materiaal helpen te verspreiden.
Thepiratebay dient maar 1 doel en dat is copyrighted materiaal verspreiden, dat word alleen bij de naam al duidelijk.
Het argument dat ze zelf geen files hosten is loos want zodra die tracker er tussenuit word gehaald is het voor de bezoekers van de site niet meer mogelijk om de rest te bereiken en dus illegale bestanden uit te wisselen.
Is iemand die vanaf 1 ftp server naar een andere ftp server illegale bestanden fxp'd niet degene die het initieert en dus mede schuldig (if not volledig schuldig)?

Het is gewoon hypocriet en arrogant om te denken dat copyrighted materiaal downloaden een recht is, dat is het niet, het is een privilege.
Begrijp me niet verkeerd, ik download zelf vaak genoeg copyrighted materiaal, maar ik ga niet zeggen dat ik volstrekt legaal bezig ben en de vermoorde onschuld uithangen.
18-04-2009, 17:55 door Anoniem
In Nederland ben je echter wel legaal bezig als je copyrighted materiaal download. Maar copyright op zichzelf wordt moreel steeds minder te verdedigen, en op het moment dat je het grootste deel vcan je bevolking criminaliseert doe je in een democratie toch iets verkeerd.

Het is gewoon hypocriet en arrogant om te denken dat kunstmatige monopolies als auteursrechten en patenten een recht is, dat is het niet, het is een privilege. Een dat al sinds de invoering ervan contraproductief was (het heeft verbeteringen aan de stoommachione al tegengewerkt) en een steeds destructiever uitwerking op de maatschappij krijgt.
20-04-2009, 14:13 door Anoniem
schenis van de copyright is het belangrijk van wat je download. A: het materiaal dat je download kan ik kopen in de
winkel. B: je kan het wel kopen in via het Internet met een creditcard. Hoe veel mensen zouden er dan daad werkelijk
iets kopen als ze het niet illegaal konden download. Wat betrefd de copyright is het altijd een erg overtreding iets stelen,
Software , speelfim's ,muziek en porno vidoes. In software zit vaak malware verborgen. Muziek en speelfims zijn erg
populair bij jongeren dus erg overtreding op de copyright wet!
20-04-2009, 15:02 door SirDice
Door Anoniem: In Nederland ben je echter wel legaal bezig als je copyrighted materiaal download.
Niet helemaal correct. Het is niet verboden maar dat maakt het nog niet legaal, subtiel semantisch verschil als we het dan toch over taalgebruik moeten hebben. Overigens geldt het alleen bij films, muziek en boeken voor persoonlijk gebruik. Software downloaden is wel degelijk verboden.

Maar copyright op zichzelf wordt moreel steeds minder te verdedigen, en op het moment dat je het grootste deel vcan je bevolking criminaliseert doe je in een democratie toch iets verkeerd.
Je bedoelt dat als het grootste deel van de bevolking een misdaad pleegt dan moet je het maar legaal maken? Het moraal van deze maatschappij is dusdanig verziekt dat het tegenwoordig "normaal" is dat je volop download. Het is en was altijd al niet toegestaan.
01-09-2011, 01:26 door Anoniem
@Anoniem: Je vergeet natuurlijk dat TPB sinds vorig jaar gestart is om langzaam aan over te stappen op .magnet links, ipv de ouderwetse .torrent bestanden. Doel hiervan is juist om trackers onnodig te maken. Verder is de hele copyright wetgeving ook complete rotzooi. Kijk hiervoor bijvoorbeeld eens de docu 'RIP!: A remix manifesto', o.a. te downloaden via TPB ;-)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.