"Google heeft een visie, een semi sinistere visie. Om alles over je te weten te komen. Waar je elke minuut van de dag bent, wie je vrienden zijn, waarin je gelooft, wat je leuk vindt en wat niet", aldus detective Steve Rambam, volgens wie privacy dood en begraven is. Maar is Google echt zo slecht als sommige mensen beweren. Volgens Robert Mitchell is dit de verkeerde vraag om te stellen. De discussie gaat dan niet meer over het gedrag als bedrijf, maar of er niet een soort kwaad in de kern van het bedrijf verborgen zit. "Google is een bedrijf, geen door de duivel bezeten ziel."
Mitchell besloot een klein onderzoek uit te voeren, genaamd "What Google Knows About You". Daarmee erg lijkend op het boek van Greg Conti, genaamd "Googling Security: How Much Does Google Know About You?". Mitchell trof geen "evil" Google aan, maar een innovatief bedrijf dat door middel van zoeken geld probeert te verdienen. Hij erkent dat Google wat persoonlijke informatie gebruikt om gerichte advertenties te tonen.
Monopolist
Jeffrey Chester, oprichter en directeur van het Centrum voor Digitale Democractie is minder mild over de zoekgigant. Hij denkt dat de markt Google dwingt om zich slecht te gedragen. De privacy-maatregelen van Google noemt hij dan ook hypocriet. Google doet zich voor als leider op het gebied van privacy, maar het is juist druk bezig om die privacy te eroderen. De zoekgigant wil zoveel informatie als mogelijk verzamelen om dat vervolgens aan marketeers door te verkopen.
Mitchell merkt op dat als je meerdere Google-diensten gebruikt, de zoekgigant inderdaad de nodige informatie over je verzameld heeft. "Ik trof echter geen bedrijf aan dat van mij een profiel probeert te maken. Wat ik vond was een bedrijf dat meer gerichte advertenties probeert te tonen." Vanwege het marktaandeel dat Google heeft, moet het aan strengere eisen voldoen, ook op het gebied van privacy, gaat Mitchell verder. "Als het dit niet doet, zal Google de 'good will' van haar gebruikers verliezen. Het hoeft niet verder dan Microsoft te kijken om te zien hoe de publieke opinie over een defacto monopolist kan veranderen."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.