image

Amerika wil aanpassing Europese privacyregels

maandag 5 november 2001, 10:37 door Redactie, 17 reacties

De Verenigde Staten willen dat de Europese Unie de privacyregels voor
het aftappen van telefoon- en internetverkeer aanpassen. De VS vinden de
privacyregels een obstakel voor terrorismebestrijding.

Dat staat in een brief van president Bush aan de Belgische premier
Verhofstadt, die voorzitter is van de EU. Bush richt zijn pijlen op een
door de Europese Commissie voorgestelde privacyrichtlijn voor
telecommunicatie. De Europese Commissie wil dat telecom- en
internetdienstaanbieders verkeersgegevens van communicatie onmiddellijk
wissen of anonimiseren. Datzelfde geldt voor locatiegegevens van mobiele
bellers. Voor concrete opsporingsonderzoeken mogen de lidstaten
verkeersgegevens wel laten opslaan.

De VS denken dat deze bepaling de bestrijding van terrorisme in de weg
staat. Daarmee komt de Europese Commissie verder onder druk om het
voorstel aan te passen. Twee weken geleden drongen het Verenigd
Koninkrijk en Nederland ook al aan op heroverweging van de richtlijn. In
juni bereikten de lidstaten nog een moeizaam compromis over het
voorstel. Volgens staatssecretaris M. de Vries van Verkeer en Waterstaat
dient echter opnieuw bekeken te worden of de `balans tussen
privacybescherming en terrorismebestrijding nog steeds in evenwicht is'.
Begin december moet dit onderzoek afgerond zijn en komt het voorstel
opnieuw ter sprake in de Telecommunicatieraad.

In het actieplan bestrijding terrorisme kondigde het kabinet aan ook
voor Nederland te onderzoeken of de Telecommunicatie wetgeving aangepast
moet worden. Het kabinet bekijkt of de bewaartermijn voor
verkeersgegevens uitgebreid dient te worden. Ook wil het kabinet
bekijken of locatiegegevens voortaan bewaard moeten blijven.

Reacties (17)
05-11-2001, 12:02 door Anoniem
Ik zal ALLES loggen voor ze...op /dev/null :-)
Het is echt om te huilen hoe onder het mom van terrorisme bestrijding een nieuwe vorm van terrorisme wordt opgedrongen.
De US opsporingsdiensten wilden al jaren alles kunnen aftappen, en nu sinds 11-9 schijnt alles geoorloofd te zijn.
Ik doe er niet aan mee, gooi me de bak maar in, maar de logs krijgen ze niet.
Zie ook:
http://www.securityfocus.com/columnists/34

Peaz

<offtopic>Is wel een mooi voorbeeld van de grenzenloze arrogantie die de US keer op keer aan de dag weet te leggen, en die imo 11-9 heeft veroorzaakt.</offtopic>
05-11-2001, 12:28 door Anoniem
"We look forward to a world founded upon four essential human freedoms.
The first is freedom of speech and expression--everywhere in the world.
The second is freedom of every person to worship God in his own
way--everywhere in the world.
The third is freedom from want . . . everywhere in the world.
The fourth is freedom from fear . . . anywhere in the world."
President Franklin D. Roosevelt, Message to Congress, January 6, 1941.
05-11-2001, 12:38 door Anoniem
erg democratisch dit allemaal of niet? zometeen gaan ze mensen die van hun privacy genieten nog met terroristen associeren,
fuck the rules!!

gtx,

Wouter ter Maat aka [email]grazer@digit-labs.org[/email]
05-11-2001, 12:39 door pierpanda
Ik denk dat het nog heel lang gaat duren voordat de lucht geheel opklaart voor een juiste privacyregeling.
05-11-2001, 12:48 door Anoniem
Ze willen wel meer in Amerika. Als ze iets van me willen... dan komen ze het maar halen.
05-11-2001, 13:11 door hzlz
Dit hadden we kunnen zien aankomen. Allerlei overhaaste wet-en regelgeving teneinde de opsporing en de vervolging van terroristen ter vergemakkelijken.

Minister Klaas de Vries (BZK) zei een aantal dagen na 911 dat Nederland achter de strijd tegen het internationaal terrorisme staat maar dat er een aantal verworvenheden zijn in Nederland die overeind moeten blijven; abortus en drugs. 10 tegen 1 dat de US het hier niet mee eens is omdat terroristen ook wel eens met drugs te maken kunnen hebben. Laten ze eerste maar eens de Mujahedin op de openbare lijst met terror-orgs zetten (is meer dan 10 jaar gefinancierd door de CIA).

Een heel ander punt is het ingewikkelde karakter voor een internationaal opererende LEA (Law Enforcement Agency) en hoe deze onderschepte data in het bezit denkt te krijgen. Of zouden LEA's onderling dergelijke data aan het uitwisselen slaan?

Food 4 Tought.
05-11-2001, 13:33 door Anoniem
Ik probeerde via ministerie van BUITENLANDSE zaken iets op te zoeken, maar ik wordt begroet met de volgende mededeling:
De browser of browser versie die u gebruikt is niet getest op deze web pagina. Het is daarom niet zeker dat deze pagina goed weergegeven kan worden en naar behoren functioneert .
http://www.minbuza.nl/homepage.asp

Is het nu GVD! al zover dat Bill bepaalt of ik als nederlands staatsburger wel of niet bij informatie kan ?
05-11-2001, 17:19 door bustersnyvel
Sinds 911 voelen de bewoners van de VS zich super Amerikaans. Het nationalisme en vaderlandsgevoel druipt er vanaf. Tot mijn grote schrik las ik het volgende in de LinuxFormat:


About Dmitry Skylarov

Still on bail for crimes agains the United States Digital Millennium Copyright Act, Sylarov's real crime was pointing out that Adobe's "professional" encrypted ebook format used an algorithm so simple that it was child's play to decrypt it.

Software using his decryption algorithm went on sale in Russia (not subject to the DMCA, and incidentally, a country which is strongly against encryption tools) and so when he went to the US to give a talk on encryption/decryption, he was immediately arrested.

He now faces a hhuge fine ($2 million) and a ridiculous prison sentence (25 years is the maximum) for writing some code, which broke no laws in his own country.

If you would like to find out more, and help the campaign for his freedom, visit the homepage of the Electronic Frontier Foundation at http://www.eff.org
Ik word hier echt woedend van. Gaan de VS nu ook de helft van de Nederlandse toeristen oppakken omdat ze in Nederland ooit eens een Joint hebben gerookt? Volgens mij zijn ze compleet doorgedraaid.
05-11-2001, 18:40 door Anoniem
ik begin morgen met mac donalds boycotten.....
kan ze aardig wat kosten *buuuuuuurp* ;-)

[email]grazer@digit-labs.org[/email]
05-11-2001, 19:49 door Anoniem
Zijn er nog mensen in de zaal die verder durfen te kijken dan een,hooguit twee jaar voorruit? Nogal logisch lijkt mij dat er duidelijke europese regelgeving zal moeten komen.Internet is net het wilde westen en helaas is het nou eenmaal niet zo dat iedereen de beste bedoelingen heeft.Een mega cyber-terroristische attack zal nu de complete wereldeconomie aan de grond gelijk kunnen maken,want de beste manier om het westen bij de kloten te pakken is wel om het internet uit te schakelen:danwel door physieke aanvallen op pop`s of door virussen en hacks.
05-11-2001, 21:11 door Anoniem
Ja, natuurlijk 'het digitale pearl harbor' alsof we om nog meer FUD verlegen zitten..
Het internet 'platgooien' ? Probeer maar..

Of gaat usr/bin/laden met een 56k vanuit z'n grot 'de kwetsbare infrastructuur' platgooien ? Laat me niet lachen.

Er zijn heel wat pogingen gedaan, success; 0 Er zijn heel wat mensen die -zeggen- dat ze het kunnen, bewijs tot nu toe: 0

Misschien vmyths.com eens lezen, zelf nadenken en dan nog es proberen ?
06-11-2001, 02:30 door Anoniem
Originally posted by GeneralFailure
Ja, natuurlijk 'het digitale pearl harbor' alsof we om nog meer FUD verlegen zitten..
Het internet 'platgooien' ? Probeer maar..

Of gaat usr/bin/laden met een 56k vanuit z'n grot 'de kwetsbare infrastructuur' platgooien ? Laat me niet lachen.

Er zijn heel wat pogingen gedaan, success; 0 Er zijn heel wat mensen die -zeggen- dat ze het kunnen, bewijs tot nu toe: 0

Misschien vmyths.com eens lezen, zelf nadenken en dan nog es proberen ?

Mischien eens aan de code-red geschiedenis
terugdenken, er een behoorlijke dosis theoretische informatica aan toevoegen, en zelf wat extrapoleren. Als er niet structureel iets geleerd wordt m.b.t. het belang van containment en as filtering, dan gaat het gewoon een keer echt fout.
06-11-2001, 06:24 door Anoniem
ach, ik geloof dat je met een terroristische attack een aardig endje op weg kan komen via internet, maar een geslaagde grootschaalse platlegactie zal zomaar niet lukken, internet is immers gedecentraliseerd opgebouwd, en bestendig tegen fysieke aanvallen,

[email]grazer@digit-labs.org[/email]
06-11-2001, 10:39 door Anoniem
Mischien eens aan de code-red geschiedenis terugdenken, er een behoorlijke dosis theoretische informatica aan toevoegen, en zelf wat extrapoleren.

Ja, inderdaad, NADENKEN en de FEITEN, daar heb je iets aan.

Op 11-9 is Tower7 van het WTC ook platgegaan, was het grootste data-hotel in de buurt, maar 'het net' liep door..om maar een voorbeeld te noemen.

Code red was bijzonder irritant, maar geen bedreiging. Veel servers zijn uit de lucht gehaald door de beheerders zelf, omdat ze OF te stom waren om voor zichzelf te denken, OF de leuterverhalen geloofden.

De enigen die baat heben bij dit geouwehoer over een digitale oorlog zijn de fabrikanten van de software 'die dat tegenhoudt' (checkpoint anyone?) en de regelgevers, die er nu nog een paar draconische wetten door kunnen drukken..
06-11-2001, 18:34 door pibara
Originally posted by GeneralFailure

Code red was bijzonder irritant, maar geen bedreiging. Veel servers zijn uit de lucht gehaald door de beheerders zelf, omdat ze OF te stom waren om voor zichzelf te denken, OF de leuterverhalen geloofden.
Juist, code-red was slechts iritant, maar meer nog dan iritant was het hopelijk leerzaam. Het heeft
heel duidelijk aangetoond hoe eenvoudig het is om een enorme hoeveelheid resources te verzamelen d.m.v. wijd verspreide gebroken software en gebrek
aan containment maatregelen. CR was een kinderachtig en erg opvallend wormpje, je hoeft
niet lang na te denken wat een dergelijke hoeveelheid beschikbare resources voor kwaad zouden kunnen zou iemand met enige theoretische informatica en internet infrastructuur kennis er
kwaad mee zou willen.
Verder gaat het hier nog alleen om servertjes, met de opmars van vast ook wel gebroken p2p software wordt de hoeveelheid beschikbare resources nog vele male groter.
Imho gaat het gewoon een keer echt fout tenzij er
heel snel echt iets aan bewustwording wordt gedaan m.b.t. gebruik en containment van servers en server software (en er een verbod komt op p2p, want dat is pas echt een security nachtmerry).
06-11-2001, 19:30 door Anoniem
Akkoord, de meeste P2P software is een open beerput (hoera! ICQ 2001 beta) en het is DE manier om problemen te veroorzaken binnen een bizz-netwerk..

In other words, those of you who have IT people telling you 'no more chatting' might have reprieve, albeit temporary.
ie ook:
http://www.pcadvisor.co.uk/news/print_news.cfm?NewsID=1685

Maar er zijn ook genoeg ontwikkelaars die WEL snappen dat P2P bruikbaar is, maar de fucking filesharing niet.

Filesharing, hetzij over een server of P2P is gewoon 'evil', maar ga DAT maar eens aan je gebruikers uitleggen :(

http://www.securityfocus.com/cgi-bin/infocus.pl?id=1504

Is een aardige poging, maar wie luistert ?
10-11-2001, 08:06 door Anoniem
De USA tapt onze gegevens toch al lang af, alleen dat durven ze niet toe te geven, want als de americanen de wet zo aangepast krijgen als ze willen zal het niet meteen van 1,2,3 gaan werken (tenzij alles al klaar staat voor gebruik).

IK weet niet meer waar, maar er staat hierover een mooi verhaal ergens op 't net, gewono ff zoeken, en anders zorgen dat je niet meer vanuit bekende plaatsen dingen opzoekt die je eigenlijk niet mag opzoeken, een kleine e-cafetje bijvoorbeeld (waar geen camera's zijn).

GrtZ SniP
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.