Websites moeten een speciale meldknop plaatsen die consumenten aangetroffen beveiligingsproblemen laat melden, dat wil het Information Security Awareness Forum (ISAF). Volgens het ISAF hebben sommige websites al een knop die gebruikers feedback laat sturen, bijvoorbeeld in het geval van een beveiligingslek, maar dit zijn uitzonderingen. Naast de knop voor het rapporteren van problemen, wil het ISAF dat er ook links naar externe sites komen waar men beveiligingsadvies kan krijgen. Als de organisatie zijn zin krijgt, wordt de knop op alle sites die consumenten bezoeken doorgevoerd, zoals sociale netwerksites en webwinkels.
"De simpelste oplossing is het gebruik van een knop die naar een adviespagina wijst met instructies hoe men de organisatie kan waarschuwen, alsmede generiek advies en contacten", aldus ISAF voorzitter David King. "Dit laat consumenten en gebruikers de website op de hoogte van problemen brengen, en een website een juist antwoord geven, zoals contact opnemen met politie en anti-fraude organisaties."
Clive Longbottom van Quocirca noemt het idee iets teveel van het goede, aangezien de meeste bedrijven al zo'n mechanisme gebruiken. Hij is bang dat als de meldknop er komt, ook andere partijen zo'n knop willen, bijvoorbeeld in het geval van mensen die kleurenblind zijn of als de site niet met een bepaalde standaard overweg kan. "Je krijgt dan op de voorpagina een knoppen-feest. Websites zijn wettelijk verplicht om een contact mogelijkheid te bieden, zoals een webmaster adres. Als mensen zich zorgen maken, kunnen ze dat gebruiken."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.