GOVCERT, de "digitale brandweer van de overheid", wil een actievere rol gaan spelen bij het terugdringen van het aantal ICT-gerelateerde incidenten, zo blijkt uit het jaaroverzicht dat vandaag online is verschenen. Naar eigen zeggen doet de organisatie alleen de dingen die marktpartijen niet kunnen of willen oppakken. Daarbij "blijft het altijd op de ontwikkelingen vooruitlopen." GOVCERT kreeg vorig jaar met 156 incidenten te maken, een stijging van 19% ten opzichte van 2007. Het gaat dan onder andere om Notice and Take Down-verzoeken van de Nederlandse banken, in het geval van phishingsites.
Vorig jaar leverde de organisatie ook een bijdrage aan een oefening waarbij zowel fysieke als cyberdreigingen in de praktijk werden nagebootst. Tijdens de oefening werd gekeken naar de mogelijkheden voor terroristen om daadwerkelijk gebruik te maken van zwakheden in digitale middelen die binnen vitale sectoren gebruikt worden.
Nederland
In het eigen Trendrapport concludeerde GOVCERT vervolgens dat het niet reëel meer is om de verantwoordelijkheid van beveiliging bij de eindgebruiker te leggen. "Ook overheid en markt spelen een belangrijke rol." Volgens het CERT zijn Kabinet en overheid zich daar in toenemende mate van bewust, wat zou blijken uit een steeds verdere afstemming en uitvoering van beleid en het samen inzetten van nieuwe maatregelen.
Dat er tot op heden in Nederland zich geen grote veiligheidsincidenten hebben voorgedaan, komt door "goede onderlinge samenwerking op operationeel niveau". Zo hebben opsporingsinstanties goede informatie gekregen om cybercriminelen te vinden en zijn burgers geïnformeerd over de risico’s van cybercrime. GOVCERT wil echter meer investeren in diverse vormen van samenwerking, zowel nationaal, als internationaal.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.