Tijdens het surfen worden internetgebruikers door talloze websites in de gaten gehouden en de meeste informatie komt bij Google uit, zo ontdekten onderzoekers van de Universiteit van Berkeley. Bij het bezoeken van slechts één enkele website wordt men al door tientallen webtrackers gemonitord. In één maand tijd vonden de onderzoekers honderd van deze webbugs op één site, namelijk Google's blogspot.com. De zoekgigant beheert vijf van de populairste webtrackers, zoals Analytics, DoubleClick, AdSense, FriendConnect en Widgets.
"Van de top 100 websites waar dit project zich op richtte, werd Google Analytics op 81 ervan aangetroffen. In combinatie met andere trackers die het beheert, kan Google 47 van de top 50 websites volgens, en 92 van de top 100 websites. Verder werd een Google-tracker op 348.059 van de 393.829 verschillende domeinen die de Ghostery in maart volgde aangetroffen, wat neerkomt op 88%", zo schrijven de onderzoekers in hun rapport. Ghostery is een addon voor Firefox die "de websites in de gaten houdt die jou in de gaten houden." De collectie van deze extensie diende als bron voor het onderzoek.
Transparantie
Zelfs als internetgebruikers weten dat hun surfactiviteiten worden gemonitord, hebben ze geen idee hoe die gegevens worden gebruikt. "In onze analyse van het privacybeleid, bevestigen 36 van de websites dat er third-party trackers aanwezig zijn. Al deze policies stellen dat de gegevens die deze trackers verzamelen niet onder het privacybeleid vallen. Een ernstig lek in de privacybescherming."
46 van de 50 bedrijven bevestigen verder dat ze gegevens met partners delen en bij de overige vier was dit onduidelijk. Alle vijftig websites werden aangeschreven of ze met anderen gegevens uitwisselden. Slechts 14 reageerden er, maar geen enkele verschafte de gevraagde informatie. In de meeste gevallen verborgen de websites zich achter het excuus dat ze geen bedrijfsgegevens prijsgeven. "Aan de hand van onze ervaring blijkt dat internetgebruikers geen praktische manier hebben om te ontdekken met wie hun data wordt gedeeld." Het delen van gegevens met partners lijkt misschien onschuldig, maar is dat zeker niet. Zo heeft MySpace 1500 partners en de Bank of America zelfs 2300.
De onderzoekers stellen verder vast dat gebruikers wel om hun online privacy geven. Velen weten echter niet dat ze worden gemonitord, of waar ze hun klachten kunnen indienen. Daarom moeten internetgebruikers beter worden voorgelicht wie hun gegevens krijgen te zien en moet "third-party tracking" inzichtelijker worden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.