image

Hacker-ethiek bij de VPRO

woensdag 14 november 2001, 13:42 door Redactie, 10 reacties

Update: De uitzending is online gearchiveerd door de VPRO in realaudio formaat.

Donderdag bij de VPRO op radio 5: Wat kan je als hacker wel of niet maken als je merkt dat computers een geringe beveiliging hebben?

Reacties (10)
14-11-2001, 14:01 door Anoniem
Wie zal er in de radio interview zitten? Ben benieuwd :-)

Groetjes,
ScreamOnline
Scream On The Internet!
14-11-2001, 14:58 door Anoniem
Originally posted by
Wie zal er in de radio interview zitten? Ben benieuwd :-)

Groetjes,
ScreamOnline
Scream On The Internet!
Arme gerrie >:)
15-11-2001, 07:56 door Anoniem
Originally posted by
Wie zal er in de radio interview zitten? Ben benieuwd :-)

Groetjes,
ScreamOnline
Scream On The Internet!

Patrick Oonk, Brande Langendijk en Guido van Rooy,
15-11-2001, 13:36 door Anoniem
Ethiek blijft toch een lastig onderwerp.

Zelfs onder de gasten was er onenigheid.

Ethiek moet jezelf maken. Ethiek leer je niet uit een boekje. Je blijft altijd met de grensgevallen zitten en daarvoor zijn geen regels te bedenken. Wel is het goed dat er richtlijnen zijn. Zoals gebruik je kennis op de goede manier. Wat verstaan we/ik onder goed. Nou bijvoorbeeld: Doe geen dingen die je zelf ook niet wilt ondergaan.

Nogmaals ethiek blijft moeilijk. Niet alleen voor hackers maar voor de hele wereld. Het is wel goed, ondanks dat we er "waarschijnlijk" toch niet uitkomen, dat er over gesproken wordt. Met dank aan de VPRO en de gasten. Het boek dat genoemd werd zal ik ook nog eens lezen en mijn mening er over geven.

ALK
15-11-2001, 17:33 door Anoniem
Ik denk dat de zaken er wat makkelijker voor staan.

Ethiek krijg je mee in de loop der tijd.
des temeer je weet des beter je grens weet. (en die ook aanpast).

Als jij echt lang bezig bent met een issue en je bent er eindelijk uit. dan schreeuw je dat het liefste meteen van de daken.
Maar het zakt langzaam af. en ik denk niet als jij dagen ergens bezig meegeweest bent dat je het dan nog alleen maar gebruikt om het temisbruiken.

Mensen die het overnemen van jouw geschreven raport echter wel!

Maar de echte mensen die er dus mee bezig zijn weten verdomd goed tot hoe ver ze kunnen!

Q: hebben jullie zelf wel eens de wet overtreden?

erg flauwe vraag. het antwoord daarop was dan ook wel teverwachten. :)
15-11-2001, 18:48 door Anoniem
>Ethiek krijg je mee in de loop der tijd.
>des temeer je weet des beter je grens weet. (en die ook aanpast).

Helemaal mee eens

>Als jij echt lang bezig bent met een issue en je bent er eindelijk uit. >dan schreeuw je dat het liefste meteen van de daken.
>Maar het zakt langzaam af. en ik denk niet als jij dagen ergens bezig >meegeweest bent dat je het dan nog alleen maar gebruikt om het >temisbruiken.

Ook hier ben ik het mee eens.

Ethiek is naar mijn idee een lijst met gedrag regels waarnaar iemand naar leeft.
Waarom ik zeg dat het lastig is komt door de eigenschappen van regels.

Regels kunnen van 2 soorten zijn.

Soort 1: Geeft bevoeging om de regels te beoordelen naar de situatie.
Soort 2: Bakent een gebied af. Legt grenzen. Je doet het fout of goed.

Beide hebben problemen. Nummer 2 geeft de problemen met grensgevallen. Nummer 1 zal bepaald moeten worden per situatie. Vraag? Wie moet dat doen? een ander ja het blijft een subjectieve beoordeling. Als het zelf dan doet. Ja. dat kan. Maar de een vind het wel en de andere vind dat het niet kan. Wat ik zeg blijft lastig.

>Mensen die het overnemen van jouw geschreven raport echter wel!

Dat zul je altijd blijven hebben. Het kan voor de "goede" en
"slechte" doelen gebruikt worden. Een documentaire van Discovery geeft kwaadwillige menden al een beeld over hoe ze het niet moeten doen. Een moord bijvoorbeeld.

>Maar de echte mensen die er dus mee bezig zijn weten verdomd goed >tot hoe ver ze kunnen!

Ja maar we hebben nog steeds geen algemene ethiek. Maar dat hoeft ook niet. Het zou alleen een beter beeld geven van de hacker gemeenschap. Een beter begrip als men zich houd aan een "code" / ethiek.

ALK
15-11-2001, 19:42 door Anoniem
Met alle respect, als je 3 techneuten bij elkaar zit, met iemand die denkt iets te weten -Herbert- krijg je een programma waar een hoop onzin in wordt besproken, en wat voor buitenstaanders onbegrijplijk is.

Ik heb nu 20 minuten geluisterd, en ben haast in slaap gevallen, niet dat ik niet begreep waar het over ging, maar omdat ik er geen draad aan kon vast binnen over waar het nu eigenlijk over gaat.

Laatstaan dat iemand die in de file staat, en per ongelijk slachtoffer wordt van dit programma, dit is levensgevaarlijk saai!.


Ik ben van mening dat er een ethiek moet komen over wie je in media toelaat en wie niet, mensen die niet in Jip en Janneke taal over een ingewikkeld onderwerp kunnen spreken moeten verbannen worden.
16-11-2001, 03:37 door Anoniem
Bedrijfsfeestje of iets dergelijks? En je wilt een leuke act inplaats van een andre hazes look a like of een gochelaar?
Neem voor de verandering dan een cracker. Hij rommelt, vernield en maakt uw bedrijf een lachertje van het internet.
Huur hem in: 0622607367

ScreamOnline
Scream On The Internet!
[email]Screamonl@hotmail.com[/email]
17-11-2001, 17:54 door Anoniem
Jezus gaf ons al de te volgen regel: Doet een ander, wat je ook wilt dat u geschiedt (dus zonder de nietjes - heel wat minder passief).

Xsib21X
17-11-2001, 21:53 door Anoniem
Originally posted by
Jezus gaf ons al de te volgen regel: Doet een ander, wat je ook wilt dat u geschiedt (dus zonder de nietjes - heel wat minder passief).

Xsib21X

Wie is Je Zus?

Heb ik haar al gehad?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.