Vorige week werd bekend dat morgen de eerste bètaversie van Microsoft's gratis virusscanner zal verschijnen, maar het programma is naar alle waarschijnlijkheid niet op illegale Windows versies te installeren, en dat was juist de doelgroep. Oorspronkelijk richtte Microsoft met Morro, dat nu als Microsoft Security Essentials door het leven gaat, zich op opkomende landen zoals China en Brazilië. Om de anti-virus software te installeren, moet de Windows installatie wel door Microsoft gevalideerd zijn. In deze markten is juist het illegaal gebruik van Windows enorm.
Bundel
Microsoft wil systeembouwers de optie bieden om de virusscanner standaard op nieuwe PC's te installeren. Toch lijkt dit een verloren gevecht, aangezien fabrikanten juist geld verdienen door commerciële anti-virus software van de concurrentie te installeren. Klanten kunnen dit soort scanners voor een bepaalde tijd gebruiken en dienen vervolgens voor verder gebruik te betalen. Verder verwijdert Microsoft Security Essentials Windows Defender, aangezien het zelf een uitgebreidere versie is. Ook adviseert het gebruikers om andere beveiligingssoftware te verwijderen, aangezien dit de prestaties niet ten goede komen.
Morro bespaart Microsoft geld
Het gratis weggeven van Morro in plaats van het aanbieden van OneCare bespaart Microsoft geld, zegt Randy Abrams van virusbestrijder ESET tegenover Security.nl. Abrams verwacht dat de virusscanner wel gevolgen zal hebben voor het marktaandeel van Symantec en McAfee, maar niet voor de kleinere partijen. "Er zijn al tijden gratis virusscanners, toch groeien de kleine anti-virusbedrijven al jaar op jaar. Er is echter genoeg marktaandeel van McAfee en Symantec om weg te snoepen." Abrams verwijst naar een speech die hij een paar jaar geleden al gaf over de komst van Microsoft op de anti-virus markt. Daarin merkte hij op dat ESET al met de 800 pond zware gorilla concurreert, "wat gaat één extra aap in de dierentuin uitmaken."
Abrams verwacht niet dat Microsoft de gratis virusscanner zo makkelijk met Windows zal gaan bundelen. Het probleem binnen de industrie is dat veel consumenten de werking van de software niet begrijpen. Als scanner A een paar exemplaren mist, stappen ze over op scanner B, die vervolgens ook een keer iets mist, waarna men naar een nieuwe oplossing zoekt. "Of de klant is niet blij met de systeembelasting en zoekt naar een lichtere virusscanner." Hij denkt niet dat er een soort "browser-oorlog" zal plaatsvinden, zoals Microsoft destijds Netscape weg blies. "De browser-markt was toen nog heel jong en onvolwassen. Met Morro bevindt Microsoft zich in een heel volwassen markt."
Imago
Een aantal analisten noemde dat het "slechte imago" van Microsoft als het om security ging een nadeel zou zijn. "Je zal verbaasd zijn hoe goed het imago in bepaalde segmenten is", gaat Abrams verder. Hij werkte een aantal jaren geleden zelf voor de reus uit Redmond. Toen de softwaregigant Giant Anti-Spyware overnam vroegen de zakelijke klanten wanneer er een zakelijke versie van het programma zou verschijnen. "Veel eindgebruikers zijn dol op Microsoft. Als Microsoft iets verkeerds doet, zorgt dat voor veel negatieve pers, maar dat houdt geen verband met het aantal mensen dat Microsoft haat."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.