Wie bij een tweedehandswinkel koopt, het casino bezoekt of massages krijgt, loopt in Amerika de kans dat de creditcardmaatschappij de kredietwaardigheid aanpast. Het aanschaffen van tweedehands kleding is mogelijk een aanwijzing dat iemand in de financiële problemen zit en daarom zijn of haar leningen niet meer kan afbetalen. Door het koopgedrag te monitoren hopen de maatschappijen eerder de mensen eruit te pikken die een kredietrisico vormen. Inmiddels heeft de Amerikaanse overheid een onderzoek naar de praktijken ingesteld om welke bedrijven en informatie gaat. American Express heeft inmiddels bekend dat het koopgedrag analyseerde om kredietlimieten te verlagen.
Contant geld
Bij elke creditcard transactie wordt die in de database van de creditcardmaatschappij opgeslagen. Privacyvoorstanders waarschuwen consumenten dan ook wat ze met de kaart kopen. "De meeste mensen denken hier niet over na", zegt Paul Stephens, directeur van het Privacy Rights Clearinghouse. "Contant geld is de ultieme privacy beschermer." Dit is namelijk moeilijker te traceren, terwijl alle andere vormen van betaling een spoor achterlaten. Het niet gebruiken van een creditcard vanwege de privacy is voor sommige Amerikanen een probleem. Als ze contant geld zouden hebben, was ook de creditcard niet nodig.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.