Slechts tien procent van de bevolking heeft er moeite mee als hij of zij langs een restaurant loopt om via het mobieltje een gerichte reclame te ontvangen over wat het restaurant denkt dat je lekker vindt, aldus zoekgigant Google. Volgens Google CEO Eric Schmidt vindt negentig procent het prima als bedrijven de persoonlijke voorkeuren van iemand bezitten en gebruiken voor advertenties. Toch is het belangrijk om privacy te hebben, gaat Schmidt verder. "Als individuen profiteren we van wat privacy. Ik denk niet dat iemand alles onthuld wil hebben. Daarom hebben we luxaflex, deuren en gordijnen."
De maatschappij profiteert echter wel van open toegang en transparantie. "Als we het dus over privacy hebben, ben ik groot voorstander van het recht op privacy van het individu, maar ik ben huiverig voor regeringen die het recht op hun eigen privacy verdedigen." Waarmee hij regeringen bedoelt die geen openheid van zaken willen geven. Volgens de Google baas zijn we beter af met een overheid die transparant is in wat het doet en van plan is.
Naamswijziging
Aan de andere kant moeten mensen accepteren dat veel informatie online te vinden. Schmidt is dan ook van mening dat mensen zich hierop zullen aanpassen. "De meest interessante vraag voor mij is dat er een generatie op Facebook opgroeit en daar informatie achterlaat, waar het over twintig jaar spijt van heeft." Schmidt zou willen dat mensen op hun 21ste hun naam kunnen wijzigen. "Om te kunnen zeggen. Dat was ik niet. Het was een ander persoon. Hij lijkt op mij, maar ik ben veel veranderd."
Update: tekst aangepast
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.