Door Predjuh: Door SirDice: Door Predjuh: het feit dat de ISP schadelijk verkeer gaat detecteren is op zich al niet goed. Wie op wat detineert schadelijk verkeer of een infectie ? Daarnaast men het verkeer gaan filteren (DPI) iets wat ten koste gaat van de privacy en het mogelijk maakt om censuur makkelijk in te voeren, de ISP raken dan namelijk hun positie als doorgeef luik krijgt en kunnen daar ook aansprakelijk worden gesteld voor de doorgifte van bepaalde website zoals de piratebay. Op deze manier krijg o.a. Brein en de Nederlandse overheid exact wat ze willen.
Het kan ook anders. Zoals het nu gebeurd. Een ISP reageert pas
nadat ze een reeks abuse klachten hebben gehad. Dan volgt een klein onderzoek of deze abuse klachten terecht zijn. Dan pas wordt over gegaan tot waarschuwen en/of afsluiten. Daar komt geen privacy schendende maatregel aan te pas en al helemaal geen DPI.
Mijn vraag is dan, hoe en wanneer is een abuse melding dan terecht ? Wie onderzoekt dat, en wie neemt de beslissing ik neem aan dat dit dan niet de ISP zelf doet.
Wie zou het anders moeten doen? Het zijn gewoon de jongens en meisjes die op de abuse (meestal security) afdeling van een ISP werken.
Huidig natuurlijk wel maar er bestaat altijd onduidelijkheid over de grondslag en of een afsluiting terecht is, een welles nietes verhaal.
Dat zou kunnen inderdaad. Maar neem maar van mij aan dat ze echt niet de eerste de beste helpdesk medewerker daar neer zetten.
Jij hebt gelijk dat het natuurlijk in de algemene voorwaarden staat echter heeft dat weer weinig waarde omdat bij een rechter vaak de ISP in het ongelijk wordt gesteld en daarop een schade vergoeding moet afdragen aan haar klant. (Ervaring bij KPN).
Dan zou ik graag die zaak willen zien. Want een dergelijke voorwaarde staat er natuurlijk niet voor niets in.
Voor een ISP is het namelijk erg moeilijk om bewijs te verzamelen zonder dat daarbij de privacy van de burger wordt geschonden.
Ik meen dat wanneer er voldoende aanleiding is men wel iets meer mag in zien dan alleen wat logfiles.
Wanneer de afsluiting dus ongegrond verklaard is, is het volgende punt dat de ISP zijn contractuele verplichting niet is naar gekomen ten opzichte van de klant en daar een vergoeding voor moeten betalen, tevens kunnen kosten die onstaan zijn door de afsluiting ook op de ISP worden verhaald, ik ken voorbeelden van enkele tienduizenden euro's.
Dan heeft of die klant een hele goede advocaat gehad, of die ISP een hele slechte.
Verder lijkt het me geen argument om een andere ISP te nemen.
Want? Als je het niet eens bent (over iets anders ofzo) dan ga je toch ook naar een ander?
In veel gebieden in nederland heb je nog geen keuze uit een provider. En het feit dat je binnen een dag online bent is vaak een fabel.
Ik zei ook, als je de reclames mag geloven ;)
KPN als voorbeeld, als je ADSL wil moet je eerst een telefoonlijn hebben, als je deze niet hebt moet je minimaal 3/4 weken wachten.
Ik neem toch aan dat als je al een ISP had dat je dus al een lijn hebt. Dat wordt een ander verhaal natuurlijk als je van kabel overstapt.
Ondertussen kun je een UMTS dongle krijgen waarmee je binnen een dag kunt internetten afgezien van het feit dat het signaal niet overal in nederland te ontvangen is,
Ik heb al jaren UMTS en eigenlijk nooit problemen gehad v.w.b. gebrek aan dekking.
is de dongle voorzien van een datalimiet waardoor je je uiteindelijk scheel betaald in de 3/4 weken dat je moet wachten
Als die dongle bedoelt is om de tijd te overbruggen tussen nu en wanneer je aangesloten kan worden dan moeten daarvoor ook dezelfde voorwaarden (lees: abonnementsgeld) gelden als voor de verbinding de je gaat krijgen.
Ik ben van mening dat wanneer dit verwacht mag worden van de ISP's dat deze niet langer de functie van doorgeef luik hebben maar dat ze ook een controle rol gaan spelen wat uiteindelijk de deur open zet voor censuur bijv. het blokkeren van de piratebay omdat de zoutzakken bij Brein dat willen? Hoe sta je hier dan tegen over?
Je hoeft het niet te verwachten, het afsluiten van klanten waarover men abuse klachten krijgt gebeurd al. Dat gebeurd al sinds er, voor de gewone man, internet is te krijgen.
Het filteren (censuur) van bijv. piratebay of die kinderporno lijst is iets heel anders. Die sites worden niet door die ISP gehost en die ISP heeft daar dan ook geen enkele zeggenschap over. Het wordt een ander verhaal als een dergelijke site wel bij die ISP gehost wordt. In dat geval staat een ISP geheel in z'n recht om een site te blokkeren of zelfs te verwijderen.
Even voor de duidelijkheid, een klant (of dat nu een huis, tuin en keuken 'gebruiker' is of een hosting gebruiker dat maakt niet uit) kan en mag worden afgesloten indien er abuse klachten zijn. Het is op zich wel netjes als een ISP eerst even waarschuwt voordat ze daadwerkelijk overgaan tot afsluiten. Het betreft hier dan wel een tijdelijke(!) afsluiting. Permanent afsluiten dient men alleen te doen bij notoire gevallen.