Drie afdelingen van de Hongkong and Shanghai Banking Corporation (HSBC) hebben bij elkaar een boete van 3,6 miljoen euro gekregen, omdat ze klantgegevens niet versleutelden en in open kasten en lades bewaarden. De HSBC bank is de grootste bank van Europa en één van de grootste banken ter wereld. Onderzoek door de Financial Services Authority (FSA), de Britse toezichthouder op de financiële sector, wees uit dat klantgegevens onversleuteld via koeriers naar derde partijen werden gestuurd. Verder liet personeel kasten en lades openstaan en werd het niet getraind in het herkennen van en omgaan met risico's zoals identiteitsdiefstal.
Twee van de afdelingen hadden in het verleden al vertrouwelijke informatie verloren. Het ging om een diskette met de informatie van 1917 pensioendeelnemers. Een jaar later ging het om een CD met de informatie van 180.000 mensen met een levensverzekering. De directeur van de betrokken afdelingen betreurt dat de gegevens onzorgvuldig werden behandeld en heeft beloofd strengere maatregelen te nemen, gegevens tijdens transport te versleutelen en het personeel beter te trainen. Oorspronkelijk bedroeg de boete 4,7 miljoen euro, maar omdat de afdelingen tot een overeenkomst met de FSA kwamen, kregen ze een korting van dertig procent.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.