Het plan van Yahoo om e-mailberichten van een postzegel te voorzien klinkt aardig, maar helpt niet in het bestrijden van spam, aldus een Brits beveiligingsbedrijf. Yahoo stelde een betaalde maildienst voor, waarbij gebruikers virtuele postzegels van één cent per stuk kunnen kopen. De opbrengsten van het project, genaamd CentMail, gaan vervolgens naar een goed doel dat de gebruiker kan opgeven. "Iedereen naar wie jij een e-mail stuurt kan je donatie verifiëren en bevestigen dat je geen spammer bent." Aangezien spammers miljoenen berichten per dag versturen, zou een postzegel van slechts één cent per e-mail, spam al onbetaalbaar maken.
Niet alleen is het idee al in 2004 door Bill Gates voorgesteld en in 2005, 2006 en 2007 herhaald, het gaat uiteindelijk niet werken, zegt Mark Harris, Vice President van SophosLabs. "Tot op zekere hoogte klopt de theorie, maar dan stort het ineen."
Nieuwsbrieven
Het probleem is dat de digitale postzegel niet verplicht is. "En zodra iemand beslist dat ze niet willen meedoen, zal het niet werken, omdat gebruikers dan onbetaalde e-mail moeten doorlaten en zelf moeten beslissen." Een ander minpunt is dat het betalen voor e-mail spammen financieel onaantrekkelijk maakt, maar dat dit ook geldt voor legitieme marketing, nieuwsbrieven en mailinglijsten. "Zelfs onze eigen waarschuwingen over nieuwe malware uitbraken zouden snel erg kostbaar worden, wat vervolgens wordt doorberekend of e-mail wordt niet meer gebruikt." Als je een ontvangen brief pas mag openmaken als je ervoor hebt betaald, zou de post nooit een succes zijn geworden. "Hoewel het idee eenvoudig en elegant is, blijft het een feit dat e-mail gratis is en ontworpen is om gratis te zijn."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.