image

Tele2 wijzigt welkomstbrief wegens standaard wachtwoord

donderdag 20 augustus 2009, 13:26 door Redactie, 15 reacties

Internetprovider Tele2 gaat de welkomstbrief voor abonnees wijzigen, aangezien die niet duidelijk maakt dat men het standaard wachtwoord moet wijzigen, zo laat het Security.nl weten. Een abonnee die een typefout in zijn gebruikersnaam maakte, kwam zo in het account van iemand anders terecht die het standaard wachtwoord niet had gewijzigd. Eenmaal ingelogd is het mogelijk om contactgegevens te wijzigen, een veiligheidspakket aan te vragen, het wachtwoord te wijzigen en facturen te bekijken. Volgens woordvoerdster Cilesta van Doorn zijn er meerdere momenten tijdens het aanmeldproces dat klanten wordt gevraagd het standaard wachtwoord "welkom" te wijzigen. Dit kan zowel via het call-center als online.

Welkom
Toch laat ze weten dat 60% van de nieuwe abonnees "welkom" niet meteen wijzigt, maar dat op een later moment doet of zou moeten doen. Van Doorn noemt als reden dat gebruikers vaak tijdens het aanmelden geen goed wachtwoord kunnen verzinnen en daar later op hun gemak naar willen kijken. In de brief had dan ook moeten staan dat men uit beveiligingsredenen het standaard wachtwoord nog moet wijzigen, iets wat nu ontbreekt. In de nieuwe brief zal Tele2 dit daarom extra duidelijk vermelden.

De internetprovider is niet van plan om abonnees tijdens het aanmeldproces te dwingen een ander wachtwoord te kiezen. Wat betreft het inloggen op andere accounts, noemt Tele2 de kans hierop zeer klein. Niet alleen moet men de gebruikersnaam raden, de abonnee moet vervolgens zijn wachtwoord niet gewijzigd hebben.

Waarschuwing
Tele2 laat verder weten dat het standaard wachtwoord in ieder geval elke maand wordt aangepast. Zodoende ontvangen nieuwe abonnees een steeds ander standaard wachtwoord. Zodra men voor de eerste keer inlogt, verschijnt wederom de vraag om het wachtwoord te wijzigen. Dat is nu nog vrijblijvend, maar de provider gaat dit in de toekomst mogelijk wel verplicht maken.

Wachtwoord
Tele2 laat weten dat het voortaan automatisch voor nieuwe klanten wachtwoorden gaat genereren.

Update: titel aangepast, alinea over waarschuwing toegevoegd

Update 27/08/09: alinea over wachtwoord toegevoegd

Reacties (15)
20-08-2009, 13:35 door SirDice
Waarom sturen ze naar elke nieuwe abonnee hetzelfde wachtwoord? Je kunt dat toch makkelijk oplossen met een password generator? Zo moeilijk is dat nu ook weer niet.
20-08-2009, 13:35 door Anoniem
KNAK.

Vroeger had je ook al bedrijven die een standaard wachtwoord hadden voor nieuwe gebruikers. We hebben het wel over 20 jaar geleden. Kennelijk leert men niet.

*gooit cursusboek in de hoek. is toch niet nodig*
20-08-2009, 14:03 door Anoniem
Bij tele2 is alles cheap. Ik heb hier nog ergens een brief van de klantenservice liggen met een antwoord op de vraag waarom ze de webmail onbeveiligd (http) aanbieden. Er was minder gelet op de veiligheid vanwege het gemak en de stabiliteit. Het zijn een stel onnozele managers en beheerders daar die het echt niet om het belang van hun klanten gaat maar om geld besparen.
20-08-2009, 15:06 door Anoniem
wij gebruik thuis nog steeds een van onze eerst account met @zonnet.nl! Ik heb nooit meer aanspraak door tele2 , of we tevreden zijn. Maar ik ben zeer tevreden, soms worden sommigen chininse website geblockeerd. Maar we mogen niet klagen, laastste moest ik iets download bij mijn oom, SP3 en die had als ISP X4all, het leek wel uren teduren met download bij X4all!
20-08-2009, 16:00 door Anoniem
Door Anoniem: wij gebruik thuis nog steeds een van onze eerst account met @zonnet.nl! Ik heb nooit meer aanspraak door tele2 , of we tevreden zijn. Maar ik ben zeer tevreden, soms worden sommigen chininse website geblockeerd. Maar we mogen niet klagen, laastste moest ik iets download bij mijn oom, SP3 en die had als ISP X4all, het leek wel uren teduren met download bij X4all!
En wat heeft jou reactie met veiligheid te maken? Je bedoeld dat jij precies het soort klanten bent waar Tele2 zich op richt? Lekker alles 'makkelijk' hebben, je nergens zorgen om willen maken over veiligheid, zolang je snelheid maar goed is en je geen moeite hoeft te doen om contact met Tele2 te hebben?
Het probleem is dat ze bij Tele2 maling hebben aan veiligheid en met zwakzinnige oplossingen hun melkkoeien tevreden kunnen houden.
20-08-2009, 16:03 door Anoniem
Dus eigenlijk zegt Tele2 dat de mensen het wachtwoord zo snel mogelijk moeten wijzigen. Maar derden hebben minimaal 1 dag de tijd tussen het moment dat het account is aangemaakt en de brief bij de klant aankomt om in te loggen. Dus misschien moeten we die derden vragen om het wachtwoord te wijzigen. Dat is veel veiliger.

Peter
20-08-2009, 16:20 door Anoniem
/*
Vroeger had je ook al bedrijven die een standaard wachtwoord hadden voor nieuwe gebruikers. We hebben het wel over 20 jaar geleden. Kennelijk leert men niet.
*/

Digital Equipment corp...:)
20-08-2009, 17:04 door Anoniem
Tele 2 (KPN Belgium) heeft toch een andere werkwijze dan Tele 2 Nederland dan
20-08-2009, 19:46 door Anoniem
Ik ben geen melkoe maar het zwart schaap van tele2 ! Bij tele2 maken ze altijd reclame en die slaat van zelf spreekt op mij!
Ik voel ook het zwart schaap. Ik ben gewoon slecht behandeld hier in deze maatschapij. Nederland verklaren mij voor gek en ze zetten iedereen in hokje van biezonder kind, ga maar naar specaal school, ze houde je gewoon dom, ga troep maar opruimen. Ik maak hier echt geen kans zo in deze maatschapij, ik ben hier ook het zwart schaap . Er zijn genoeg kansloos jongeren die echt helemaal geen toekomst hebben in deze wereld, we mogen blij wezen dat we te eten hebben en de regering verwacht dat je bek houd. Hier nog wat comentaar , ik had ook nog wel iets willen doen wat mijn voldoening gaf in mijn leven, Pc´s opnieuw installeren thuis bij mensen die narigheid hebben met virus ,spam- En dat wil ik het ook nog wel gratis doen in naam van de UWV en gratis!.
20-08-2009, 23:28 door Anoniem
Door Anoniem: wij gebruik thuis nog steeds een van onze eerst account met @zonnet.nl! Ik heb nooit meer aanspraak door tele2 , of we tevreden zijn. Maar ik ben zeer tevreden, soms worden sommigen chininse website geblockeerd. Maar we mogen niet klagen, laastste moest ik iets download bij mijn oom, SP3 en die had als ISP X4all, het leek wel uren teduren met download bij X4all!

Tja, Tele2 richt zich op de mensen die er geen verstand van hebben... en daar word het niet veiliger op. Maar snap niet wat je problemen met XS4All zijn, had je oom nog een zooi torrents op de achtergrond draaien ofzo??? Ik haal gewoon 1.6Mb down op mn XS4All lijntje hoor. En bij het afsluiten van een abo daar krijg je geen standaard wachtwoord, wel zo veilig.
21-08-2009, 08:54 door SirDice
Door Anoniem: Maar we mogen niet klagen, laastste moest ik iets download bij mijn oom, SP3 en die had als ISP X4all, het leek wel uren teduren met download bij X4all!
Hmm.. Als je het allergoedkoopste abonnement hebt kun je verwachten dat de snelheid niet zo hoog is. Er is niets mis met de snelheid van XS4ALL in het algemeen.
21-08-2009, 09:00 door SirDice
Door Anoniem: Ik voel ook het zwart schaap. Ik ben gewoon slecht behandeld hier in deze maatschapij. Nederland verklaren mij voor gek en ze zetten iedereen in hokje van biezonder kind, ga maar naar specaal school, ze houde je gewoon dom, ga troep maar opruimen.
WTF? Dat je moeite hebt met leren betekend nog niet dat je gek bent. Wees blij dat je naar een speciale school kan. Dan kun je in je eigen tempo leren. Niemand houd je dom,

Ik maak hier echt geen kans zo in deze maatschapij, ik ben hier ook het zwart schaap . Er zijn genoeg kansloos jongeren die echt helemaal geen toekomst hebben in deze wereld, we mogen blij wezen dat we te eten hebben en de regering verwacht dat je bek houd.
Die 'kansloze' jongeren hebben genoeg kansen, je moet er alleen wel wat voor doen.

Hier nog wat comentaar , ik had ook nog wel iets willen doen wat mijn voldoening gaf in mijn leven, Pc´s opnieuw installeren thuis bij mensen die narigheid hebben met virus ,spam- En dat wil ik het ook nog wel gratis doen in naam van de UWV en gratis!.
Perfect! Initiatief, dat zien we graag en daarom kom je er wel.

Dat je je ongenoegen wilt ventileren is prima maar het heeft niet zo bijster veel met die artikel te maken.
21-08-2009, 11:15 door Van Hoorne
Door SirDice: Waarom sturen ze naar elke nieuwe abonnee hetzelfde wachtwoord? Je kunt dat toch makkelijk oplossen met een password generator? Zo moeilijk is dat nu ook weer niet.
En als ze dan een fout maken, weet niemand meer hoe je er wel in komt. Geef ze gewoon de optie om hun eigen naam als wachtwoord te gebruiken. Met natuurlijk de dringende raad om het meteen de eerste keer te wijzigen. Zo doen anderen dat ook en dat blijkt goed te werken.
21-08-2009, 11:17 door Van Hoorne
Door Anoniem: wij gebruik thuis nog steeds een van onze eerst account met @zonnet.nl! Ik heb nooit meer aanspraak door tele2 , of we tevreden zijn. Maar ik ben zeer tevreden, soms worden sommigen chininse website geblockeerd. Maar we mogen niet klagen, laastste moest ik iets download bij mijn oom, SP3 en die had als ISP X4all, het leek wel uren teduren met download bij X4all!
"chininse" sites worden "geblockeerd"? Verander dan alsjeblieft nooit iets, want schrijven schijnt erg moeilijk te zijn voor jou.
26-08-2009, 08:23 door Anoniem
Grappig! Het adres op de brief uitgummen maar de streepjescode met daarin de postcode en huisnummer laten staan...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.