image

Instanties lieten slachtoffer identiteitsdiefstal stikken

dinsdag 8 september 2009, 14:04 door Redactie, 5 reacties

Het bekendste Nederlandse slachtoffer van identiteitsdiefstal is niet goed geholpen door de overheid en andere betrokken organisaties, zo concludeert de Nationale ombudsman. In 2005 werd de nieuw aangevraagde identiteitskaart van Remko de Haas uit een postcontainer gestolen. De gemeente vroeg snel een nieuwe identiteitskaart voor de man aan, maar stelde hem niet op de hoogte van de diefstal van de andere kaart. De dief schreef op zijn naam een bedrijf bij de Kamer van Koophandel in, dat vervolgens schulden maakte. BKR Tiel registreerde schulden op zijn naam en er kwamen deurwaarders langs. Voor hulp en een oplossing van zijn problemen, richtte de man zich tot de betrokken instanties: het Ministerie van Binnenlandse Zaken, de gemeente Heeze-Leende, Kamer van Koophandel, politie en TNT-post.

Deze namen allen geen verantwoordelijkheid en verwezen de man voor een oplossing steeds van het kastje naar de muur, aldus de Nationale ombudsman. Die besloot de zaak te onderzoeken en heeft voor elkaar gekregen dat De Haas bij mogelijke toekomstige problemen hulp van overheidsinstanties krijgt. De gestolen identiteitskaart verloopt volgend jaar.

Meldpunt
Als gebaar ontvangt hij ook 15.000 euro. Volgens de ombudsman had het misbruik van de identiteitskaart ernstige gevolgen voor De Haas. Zo moest hij verschijnen voor de rechter voor verduistering, ontving hij talloze brieven van incassobureaus en kreeg hij een dringende oproep over een graafmachine die gehuurd was op zijn naam en nooit was teruggebracht. Daarbij voelde hij zich in de steek gelaten door alle betrokken overheidsinstanties. Die lieten hem weten het heel erg te vinden wat hem overkwam, maar namen geen van allen verantwoordelijkheid om de problemen op te lossen.

Verder heeft de ombudsman in een rapport voor de Tweede Kamer speciaal aandacht gevraagd voor mensen die door ingewikkelde bureaucratie en identiteitsfraude in de problemen komen. "Je ziet dat overheidsinstanties toch telkens weer naar elkaar verwijzen voor een oplossing in zaken als deze." Om slachtoffers beter te helpen opende het Ministerie van Binnenlandse Zaken vorig jaar al het meldpunt identiteitsfraude.

Reacties (5)
08-09-2009, 14:17 door bernd
het lijkt me een hel als het je overkomt.

leestip: Charles den tex behandelt in zijn boek Cel dit onderwerp
http://www.bol.com/nl/p/boeken/cel/1001004005762841/index.html
08-09-2009, 14:30 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
08-09-2009, 19:44 door Zarco.nl
Door bernd: het lijkt me een hel als het je overkomt.

leestip: Charles den tex behandelt in zijn boek Cel dit onderwerp
http://www.bol.com/nl/p/boeken/cel/1001004005762841/index.html
Ik lees dus nooit boeken, maar heb dit boek wel vol spanning gelezen.
Een erg goed boek!
09-09-2009, 01:06 door mathijsk
Door bernd: het lijkt me een hel als het je overkomt.

Inderdaad, toch kun je hier: http://www.security.nl/artikel/30769/1/Mijn_grootste_online_nachtmerrie%3A.html
zien dat meer mensen een plundering van hun bankrekening erger zouden vinden dan dit.

Identiteitsdiefstal is zeer vervelend als het je overkomt, je weet namelijk nooit wanneer en in welke vorm het volgende probleem weer komt en je hebt bij ieder probleem weer een hoop energie nodig om aan te tonen dat jij het niet was.
Ikzelf zie dan liever mijn bankrekening een keer leeg, dat is tenminste maar een probleem met een begin en een oplossing.
09-09-2009, 16:47 door spatieman
zo zie je maar weer hoe zwaar fail de overheid is.
een puur midelfinger fuckyou werk bij de overheid als het erop aan komt om de burgers te beschermen helpen.
en dan te bedenken ,dat we pooiergeld betalen in vorm van belasting geld ervoor.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.