Een aanbieder van filtersoftware voor kinderen, blijkt zonder dat ouders dit weten chatberichten aan advertentiebedrijven te verkopen. Het gaat om de Sentry en FamilySafe software van EchoMetrix, waarmee ouders de online activiteiten van hun kinderen kunnen monitoren. De software kan echter ook gesprekken via Yahoo, MSN, AOL en andere diensten lezen. Vervolgens stuurt het de opgevangen informatie terug. Het gaat met name om wat kinderen over films, muziek en games zeggen. Via de gegevens kan men kinderen beter via advertenties benaderen. Volgens EchoMetrix is er niets aan de hand, aangezien het programma niet de werkelijke naam of adresgegevens van het kind opslaat. Het programma weet wel hoe oud de kinderen zijn, aangezien ouders de leeftijd voor het filter kunnen instellen.
Andere makers van filtersoftware, waaronder McAfee en Symantec, laten weten de gegevens niet te verkopen. In juni van dit jaar onthulde EchoMetrix een aparte data-mining service, die de door Sentry software verzamelde informatie verzamelt. Op deze manier krijgen bedrijven inzicht in waar jongeren over praten. De software slaat zelfs privégesprekken op, afkomstig van instant messaging berichten, blogs, sociale netwerksites, fora en chatrooms.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.