Het 'email marketing bedrijf' Abfab weet van geen ophouden. Dit maal werden internetters onaangenaam verrast door een ongevraagd stukje reclame voor het weekblad FEM De Week.
Abfab is inmiddels met haar Selectmymail site uitgeweken naar de Oekraine, nadat provider Zonnet het kennelijk toch te bont vond worden dat deze site op een ADSL verbinding van deze provider werd gehuisvest. De spam werd verstuurd via een inbelaccount bij Zonnet. Christine Noordergraaf van FEM De Week ziet niet veel kwaad in de email-actie. Naar haar mening is dit voor de ontvanger prettiger dan reclame via de post of telemarketing. Zij verwacht dan ook veel positieve reacties op deze actie. Dat is opvallend, aangezien vorige email-acties voor onder andere Euronet, De Telegraaf en NRC Handelsblad die door Abfab zijn uitgevoerd tot negative publiciteit en het publiekelijk aanbieden van excuses door deze bedrijven hebben geleid. 'Dit eens maar nooit weer', liet De Telegraaf weten. Het versturen van ongevraagde email is nog niet bij de wet verboden, maar er is een grote consensus dat dit ongewenst is.
Verzenders van ongevraagde email plegen diefstal: de ontvanger en alle tussenstations tussen hem en de origine van de spam betalen voor de bandbreedte, opslagcapaciteit en processortijd die de transmissie van email kost. Ongevraagde email (commercieel of niet) belast een belangrijk gedeeld communicatiemedium onnodig, voor het gewin van enkelen. Sinds het begin van het Internet bestaan er geschreven regels (Netiquette RFC's) die aangeven dat het ongepast is andere gebruikers onnodig te hinderen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.