Een Amerikaanse bank die zeer vertrouwelijke informatie naar het verkeerde Gmail-adres stuurde, heeft Google aangeklaagd om de identiteit van de ontvanger te onthullen. Een klant van de Rocky Mountain Bank uit Wyoming vroeg een medewerker of die een overzicht van uitstaande leningen wilde mailen. De medewerker stuurde het bericht niet alleen naar het verkeerde e-mailadres, hij voegde ook een zeer vertrouwelijke bijlage toe die in de eerste plaats nooit verstuurd had mogen worden. Het ging om een bestand met de vertrouwelijke informatie van 1325 individuen en zakelijke klanten, zoals namen, adresgegevens, belastinggegevens, social security nummers en informatie over leningen.
Doofpot
Na ontdekking van de blunder besloot de medewerker het bericht nog terug te roepen, maar zonder succes. Vervolgens ging er een tweede e-mail naar de mysterieuze ontvanger met het verzoek dat hij de eerder ontvangen e-mail en bijlage niet mocht openen en in z'n geheel moest verwijderen. Ook moest de persoon in kwestie contact met de bankmedewerker opnemen om "verdere acties te bespreken". Er werd echter niet op de e-mail gereageerd, waarop de bank besloot om Google aan te klagen.
De zoekgigant laat weten dat het alleen met een gerechtelijk bevel tot actie overgaat. Daarnaast geeft het Gmail-gebruikers de kans om tegen de openbaarmaking bezwaar te maken. De rechtbank overweegt het verzoek van de bank. Die wilde via een tweede verzoek de hele zaak in de doofpot stoppen totdat de rechter een beslissing had genomen. Het wilde niet dat klanten over het lek te weten zouden komen, omdat dit paniek en vragen van klanten zou veroorzaken. Dat verzoek werd meteen door de rechter afgewezen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.