Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet
en maak kans op zijn boek "De wet op internet".
Arnoud is van alle markten thuis, maar vindt vooral in technische / hacking vragen een uitdaging. De Juridische vraag is een rubriek op Security.nl, waar wetgeving en security centraal staan. Elk kwartaal kiest Arnoud de meest creatieve vraag, die dan zijn boek zal ontvangen.
Vraag: Stel je komt op een webshop en je merkt dat je het artikel aantal kan manipuleren, van 1 naar bijvoorbeeld 0.1 waardoor de prijs dus 10 keer goedkoper wordt dan aangegeven. Vervolgens betaal je alles keurig netjes via iDeal of iets dergelijks. Is de webshop eigenaar nu verplicht te leveren aangezien de bestelling reeds betaald is?
Antwoord: In juridisch jargon: Nee, natuurlijk niet.
Een winkel moet leveren wanneer er een overeenkomst (contract, bestelling, hoe je het maar noemt) is tussen hem en een klant. Een overeenkomst komt tot stand wanneer de winkel een aanbod doet dat de klant aanvaardt. Bijvoorbeeld: "Prachtige LCD televisie, nu slechts 699 euro". Wie dan op "Bestellen" klikt, zit eraan vast - maar de winkel zit er dan ook aan vast. Je kunt de winkel daaraan houden, als zij weigeren te leveren kun je bij de rechter je gelijk halen.
Ga je nu met een Javascriptje of URL-manipulatie de winkelier een ander aanbod in de mond leggen dan hij heeft gedaan, dan is er geen overeenkomst gesloten. De winkel heeft het aanbod "LCD televisie voor 6,99" nooit gedaan en dat aanbod kun jij dus ook niet aanvaarden.
Dat de webshop zo is gebouwd dat jij volautomatisch zo'n "bestelling" kunt betalen, maakt daarbij niet uit. De winkel heeft het aanbod niet gedaan, dus hoef jij niet te betalen. Doe je dat toch, dan moet je dat zelf weten maar dat verandert juridisch niets aan de situatie. Als je in een winkel met een prijstang je eigen prijsjes op producten plakt, en op een onbewaakt moment naar buiten loopt, kom je ook echt niet weg met "jamaar het bedrag van die prijsjes heb ik in cash op de toonbank gelegd dus ik heb ze gekocht".
Als de winkel zelf een fout maakt met de prijzen, dan kun je hem daar in principe wel aan houden. In principe, omdat je bij onrealistisch lage prijzen niet zomaar de winkel aan het aanbod kan houden. In de bekende OTTO-zaak was een prijs van 99 euro voor een LCD televisie onrealistisch laag volgens het gerechtshof, zodat dit aanbod niet geldig was.
Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. In 2008 verscheen zijn boek "De wet op internet".
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.