De blunderende bank die Google aanklaagde omdat het zelf een e-mail met een zeer vertrouwelijke bijlage naar het verkeerde adres stuurde, blijkt al het geluk van de wereld te hebben gehad. De e-mail is nooit geopend. De rechter had Google bevolen om het account af te sluiten en te vertellen of het actief gebruikt werd. Was dit het geval, dan had men ook de identiteit van de gebruiker moeten onthullen.
De oorzaak van alle commotie was een medewerker van de Rocky Mountain Bank uit Wyoming, die een overzicht van uitstaande leningen naar een klant wilde mailen. Niet alleen stuurde hij het bericht naar het verkeerde e-mailadres, hij voegde ook een zeer vertrouwelijke bijlage toe die in de eerste plaats nooit verstuurd had mogen worden. Het ging om een bestand met de vertrouwelijke informatie van 1325 individuen en zakelijke klanten, zoals namen, adresgegevens, belastinggegevens, social security nummers en informatie over leningen.
Vernietigd
Na ontdekking van de blunder besloot de medewerker het bericht nog terug te roepen, maar zonder succes. Vervolgens ging er een tweede e-mail naar de mysterieuze ontvanger met het verzoek dat hij de eerder ontvangen e-mail en bijlage niet mocht openen en in zijn geheel moest verwijderen. Er werd echter niet op de e-mail gereageerd. De bank nam vervolgens contact op met Google om te zien of het account gebruikt werd of niet, maar Google wilde niet zonder gerechtelijk bevel die informatie afstaan. Daarop besloot de bank Google aan te klagen.
"De Rocky Mountain Bank, samenwerkend met Google, heeft vorige week bevestigd dat de e-mail met klantgegevens nooit is geopend en nu permanent door Google's systeem vernietigd is", aldus een woordvoerder van de bank. "Daardoor zijn de klantgegevens tijdens deze fout niet door een ongeautoriseerde gebruiker bekeken of gebruikt. De bank wilde de vertrouwelijke klantgegevens beschermen en dat is gelukt. De zaak is dan ook gesloten." Het account is inmiddels weer geactiveerd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.