Vanaf vandaag kunnen ook bedrijven klagen over spam die ze ontvangen en speciaal daarvoor heeft de OPTA de website spamklacht.nl vernieuwd. Het moeten dan wel klachten over vanaf vandaag verstuurde berichten zijn. Voor natuurlijke personen geldt het spamverbod al sinds 2004. Sindsdien is het aantal verzonden spamberichten vanuit Nederland aan consumenten met 85% gedaald. Naast het indienen van klachten over spam, staat er op www.spamklacht.nl ook informatie waar verzenders van elektronische berichten op moeten letten en tips om het ontvangen van spam zoveel mogelijk te voorkomen.
Via het nieuwe verbod wil de OPTA de overlast en economische schade van ongevraagde elektronische berichten zoveel mogelijk bestrijden. Sinds 2004 ontving de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit via www.spamklacht.nl bijna 64.000 klachten. Op basis van deze klachten werden tot nu toe 37 boetes opgelegd van in totaal ruim 2,1 miljoen euro voor het verspreiden van spam en spyware. De hoogste boete voor het verspreiden van spam werd in juli van dit jaar opgelegd en bedroeg 250.000 euro.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.