Bedrijven en overheidsinstellingen hebben in 2001 een miljardenschade geleden door computervirussen. Dit blijkt uit een onderzoek, dat is uitgevoerd in het Intomart Internet Bedrijvenpanel. In totaal zijn 685 it-functionarissen bij bedrijven en overheidsinstanties ondervraagd over hun ervaringen met computervirussen in het afgelopen half jaar.
Ruim 80 procent van de bedrijven/instellingen heeft in 2001 te maken gehad met computervirussen. Zowel het MKB als grotere bedrijven zijn hier in gelijke mate mee geconfronteerd. De meeste virussen zijn via email binnengekomen bij ondernemingen (88%). Een kwart (25%) van de bedrijven geeft aan dat virusbesmetting (ook) plaats heeft gevonden via het downloaden van bestanden terwijl 12% van de bedrijven zegt dat een virus is binnengekomen via een opslagmedium (diskette, tape).
De meeste virussen worden gedetecteerd door software en daarna onschadelijk gemaakt. Een kwart van alle bedrijven en instellingen geeft echter aan schade te hebben geleden door toedoen van virussen. De schade die door de besmetting wordt veroorzaakt, varieert van 'vrij onschuldig' (vreemde meldingen op het scherm, verminderde bereikbaarheid intern en/of extern, vastlopen computer) tot ernstig (beschadiging of zelfs verdwijnen van bestanden, beschadiging hardware, stilstand van online verkoop).
Driekwart van de besmette bedrijven geeft aan dat de virussen niet hebben geleid tot financiële schade. Bij bedrijven die wel schade hebben ondervonden, bedroeg het gemiddelde schadebedrag in de afgelopen 6 maanden ruim 14.000 gulden. De schade is het grootst bij besmette bedrijven in de zakelijke dienstverlening (gemiddeld 44.300 gulden in het laatste half jaar). Een schatting van de geleden schade voor alle bedrijven en instellingen in Nederland komt uit op 1,8 miljard gulden in de afgelopen zes maanden.
Vrijwel alle bedrijven/instellingen hebben preventieve maatregelen ter voorkoming van virussen genomen. Negen van de tien bedrijven hebben virusscanners met updates geïnstalleerd, ruim de helft heeft voorzichtigheidsprocedures bij het openen van email ingebouwd. Ruim 30 % van alle ondernemingen voorziet mail-en browsersoftware regelmatig van de laatste updates of patches om het virusgevaar te reduceren.
Desondanks blijkt dat een derde van de bedrijven de afgelopen 6 maanden geen geld heeft uitgegeven aan preventie. Bedrijven die dat wel hebben gedaan, hebben hieraan in het afgelopen half jaar gemiddeld 3350 gulden besteed. De schatting van het totale bedrag dat aan preventieve maatregelen wordt besteed komt uit op 1,1 miljard gulden in de afgelopen 6 maanden. Geconcludeerd kan worden, dat het totale schadebedrag bijna 65% hoger is dan het totale bedrag dat wordt uitgegeven aan preventie.
Uit het onderzoek bleek voorts dat er meer geld aan preventie wordt uitgegeven, naarmate er meer schade is geleden. Dit wordt ondersteund door de uitkomst dat bedrijven die meer schade hebben geleden, vaker aangeven dat virusbesmetting een groot probleem is dan bedrijven die geen of geringe schade hebben geleden. Als ondernemingen schade hebben gelden besteden zij meer aan preventieve maatregelen.
Virusbestrijding is een groot probleem dat door het merendeel van de bedrijven wordt onderkend. Om directe en indirecte schade te beperken en te voorkomen, wordt een pro-actieve houding van zowel overheid als bedrijfsleven verwacht. Investeringen in preventieve software, maar vooral in het bedrijfsbreed communiceren van de gevaren van digitale losbandigheid zullen ruimschoots worden goed gemaakt. Het gedachteloos openen van bestanden met onduidelijke herkomst kan grote (financiële) gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering. De directe en indirecte schade is in bijna alle gevallen veel groter dan de investering in mens en materieel.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.