Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Onrechtmatige uitingen op blogspot

08-10-2009, 13:36 door Anoniem, 24 reacties
Een kennis van mij zit sinds enige tijd met het probleem dat een anoniem persoon op internet een website heeft opgezet op blogspot waarop onrechtmatige uitlatingen worden gedaan over haar bedrijf.

Haar advocaat heeft hierop aangetekende brieven gestuurd naar Google, de eigenaar van blogspot. Deze brieven worden echter niet beantwoord, en ook emails richting Google abuse hebben geen enkel resultaat.

De persoon achter de blog is bekend, echter is op geen enkele manier hard te maken dat deze ex-medewerker van haar bedrijf verantwoordelijk is voor de uitlatingen op het blog.

Welke stappen zou zij kunnen ondernemen om toch voldoende informatie te vergaren om aktie te kunnen ondernemen tegen deze anonieme blogger, en/of zijn identiteit te kunnen vaststellen wanneer Google zelf geen medewerking verleent ?
Reacties (24)
08-10-2009, 15:14 door Anoniem
Misschien kan zij het Ip Adres van deze persoon blokkeren?

Dit is natuurlijk makkelijk te omzeilen dmv een proxy maar het is een begin
08-10-2009, 15:41 door Anoniem
Kun je een voorbeeld geven van zo'n 'onrechtmatige uiting'?
08-10-2009, 16:28 door Thasaidon
Door Anoniem: Misschien kan zij het Ip Adres van deze persoon blokkeren?

Dit is natuurlijk makkelijk te omzeilen dmv een proxy maar het is een begin
Als het een ex-werknemer is, waar zou je dan dat ip willen blokken? Die persoon zit waarschijnlijk gewoon vanaf zijn thuis pc te bloggen op een publieke blog site. Dus hoe wil je dat blokken op ip?

Ik zou gewoon de hele blog "opslaan" zodat je iig nog het bewijs hebt als hij/zij het blog zou (laten) verwijderen.
En vervolgens met een print-out van dit blog naar de politie gaan en aangifte doen van smaad.
08-10-2009, 16:30 door Anoniem
"Misschien kan zij het Ip Adres van deze persoon blokkeren?"

Het is niet haar blog. De persoon in kwestie heeft een blog aangemaakt waarop hij lasterlijke uitingen verspreidt, zonder daarbij de eigen identiteit te vermelden. Gezien de situatie is het duidelijk wie er waarschijnlijk schuil gaat achter het blog, maar zonder medewerking van Google is dit lastig te bewijzen, omdat je geen toegang hebt tot logs om te kijken wat het IP adres is van de blogeigenaar.

"Kun je een voorbeeld geven van zo'n 'onrechtmatige uiting'?"

1) Het verspreiden van geruchten die niet op waarheid zijn gebaseerd (laster)
2) Het publiceren van materiaal waarbij wordt gepretendeerd dat het eigen werk is (diefstal / schending auteursrecht)
08-10-2009, 17:12 door Anoniem
Door Thasaidon:
Ik zou gewoon de hele blog "opslaan" en er mee naar de politie gaan. Daar dan aangifte doen van smaad.
Dat zou zo'n advocaat natuurlijk niet kunnen bedenken? Op basis van vage kennissen en evenzo vage verhaaltjes van anonieme schrijvers kan je niets doen. Aangezien er kennelijk een advocaat in de armen is genomen, onnodig bovendien.

Next!
08-10-2009, 18:06 door SirDice
Stap naar de rechter, die kan Google sommeren de identiteit vrij te geven of de blog te verwijderen, zonder een gerechtelijke uitspraak doet Google niets namelijk.
08-10-2009, 20:55 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
09-10-2009, 11:05 door Anoniem
Ik weet wat u bedoeld. Google is vrantwoordelijk om deze belastende informatie van internet tedoen verwijderen.
Hoe kan je Google iets duidelijk maken dat je oneens bent met zoekresultaat. Mensen doen elkaar onrecht aan
en stalken elkaar uit wraak.

Je kan de betrefde blogspot blokeren in Hosts file, begin met regel 127.0.0.1 en www adress.
09-10-2009, 11:17 door Anoniem
Door Anoniem: Ik weet wat u bedoeld. Google is vrantwoordelijk om deze belastende informatie van internet tedoen verwijderen.
Hoe kan je Google iets duidelijk maken dat je oneens bent met zoekresultaat. Mensen doen elkaar onrecht aan
en stalken elkaar uit wraak.

Je kan de betrefde blogspot blokeren in Hosts file, begin met regel 127.0.0.1 en www adress.

Google is daar in zijn geheel niet verantwoordelijk voor.

Tevens haalt het toevoegen van een regel aan je hosts file niets uit. Kun je alleen zelf niet meer naar de betreffende Blogspot.
09-10-2009, 11:26 door Anoniem
Door Anoniem: Je kan de betrefde blogspot blokeren in Hosts file, begin met regel 127.0.0.1 en www adress.
Daar heb je dus helemaal niets aan, want daarmee zorg je alleen dat dat ene systeempje waar je dit op doet niet meer bij het blog kan. De rest van de wereld kan dan nog steeds dat blog lezen...

Door Anoniem: Dat zou zo'n advocaat natuurlijk niet kunnen bedenken? Op basis van vage kennissen en evenzo vage verhaaltjes van anonieme schrijvers kan je niets doen. Aangezien er kennelijk een advocaat in de armen is genomen, onnodig bovendien.

Next!
Hoezo next? je kunt altijd aangifte doen van smaad op het moment dat je iemand verdenkt. Dat het eventuele blog niet als direct maar indirect bewijs gebruikt kan worden, tja... het zei zo. Maar aangifte doen kan altijd.
09-10-2009, 17:50 door Anoniem
Door Anoniem: Hoezo next? je kunt altijd aangifte doen van smaad op het moment dat je iemand verdenkt. Dat het eventuele blog niet als direct maar indirect bewijs gebruikt kan worden, tja... het zei zo. Maar aangifte doen kan altijd.
Zoals de vraagsteller aangaf zou men reeds een advocaat in de armen hebben genomen.
Dat zou genoeg moeten zijn. Of denkt men het hier beter te weten?
09-10-2009, 20:24 door Anoniem
Je kan beter je kop in zand stoppen als struisvogel, of vraag de hulp aan de Anonymous Hackers!
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik weet wat u bedoeld. Google is vrantwoordelijk om deze belastende informatie van internet tedoen verwijderen.
Hoe kan je Google iets duidelijk maken dat je oneens bent met zoekresultaat. Mensen doen elkaar onrecht aan
en stalken elkaar uit wraak.

Je kan de betrefde blogspot blokeren in Hosts file, begin met regel 127.0.0.1 en www adress.

Google is daar in zijn geheel niet verantwoordelijk voor.

Tevens haalt het toevoegen van een regel aan je hosts file niets uit. Kun je alleen zelf niet meer naar de betreffende Blogspot.
16-10-2009, 09:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hoezo next? je kunt altijd aangifte doen van smaad op het moment dat je iemand verdenkt. Dat het eventuele blog niet als direct maar indirect bewijs gebruikt kan worden, tja... het zei zo. Maar aangifte doen kan altijd.
Zoals de vraagsteller aangaf zou men reeds een advocaat in de armen hebben genomen.
Dat zou genoeg moeten zijn. Of denkt men het hier beter te weten?
Een advocaat is leuk, maar met een aangifte sta je toch sterker.
Een advocaat is namelijk niet bij rechten om persoonlijke informatie van bv Google te sommeren.
Alleen Justitie kan dat (bv een rechter). En daarvoor heb je een aangifte nodig.

zie bv: http://www.security.nl/artikel/31186/1/Twitteraar_moet_van_politie_bericht_verwijderen.html

Maar als je hier alleen maar komt om anderen af te zeiken en geen inhoudelijk commentaar te geven op dit topic,
doe ons dan een plezier en trek gewoon de stekker uit je pc.
17-10-2009, 18:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hoezo next? je kunt altijd aangifte doen van smaad op het moment dat je iemand verdenkt. Dat het eventuele blog niet als direct maar indirect bewijs gebruikt kan worden, tja... het zei zo. Maar aangifte doen kan altijd.
Zoals de vraagsteller aangaf zou men reeds een advocaat in de armen hebben genomen.
Dat zou genoeg moeten zijn. Of denkt men het hier beter te weten?
Een advocaat is leuk, maar met een aangifte sta je toch sterker.
Een advocaat is namelijk niet bij rechten om persoonlijke informatie van bv Google te sommeren.
Alleen Justitie kan dat (bv een rechter). En daarvoor heb je een aangifte nodig.
Ja joh, wat weet een advocaat nou van aangiftes en van een gang naar de rechter. Dat is natuurlijk onbekend terrein voor zo'n advocaat.

Use your head.
19-10-2009, 12:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hoezo next? je kunt altijd aangifte doen van smaad op het moment dat je iemand verdenkt. Dat het eventuele blog niet als direct maar indirect bewijs gebruikt kan worden, tja... het zei zo. Maar aangifte doen kan altijd.
Zoals de vraagsteller aangaf zou men reeds een advocaat in de armen hebben genomen.
Dat zou genoeg moeten zijn. Of denkt men het hier beter te weten?
Een advocaat is leuk, maar met een aangifte sta je toch sterker.
Een advocaat is namelijk niet bij rechten om persoonlijke informatie van bv Google te sommeren.
Alleen Justitie kan dat (bv een rechter). En daarvoor heb je een aangifte nodig.
Ja joh, wat weet een advocaat nou van aangiftes en van een gang naar de rechter. Dat is natuurlijk onbekend terrein voor zo'n advocaat.

Use your head.
Als jij nou ook eens je hoofd gebruikt en eens wat zinnigs gaat zeggen... in plaats van iedereen af te zeiken.
19-10-2009, 15:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Als jij nou ook eens je hoofd gebruikt en eens wat zinnigs gaat zeggen... in plaats van iedereen af te zeiken.
Pardon? Er valt hier niets te adviseren wat een advocaat niet behoorlijk zou kunnen adviseren.
19-10-2009, 18:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Als jij nou ook eens je hoofd gebruikt en eens wat zinnigs gaat zeggen... in plaats van iedereen af te zeiken.
Pardon? Er valt hier niets te adviseren wat een advocaat niet behoorlijk zou kunnen adviseren.
De steller van de vraag, vraagt het volgende:
Welke stappen zou zij kunnen ondernemen om toch voldoende informatie te vergaren om aktie te kunnen ondernemen tegen deze anonieme blogger, en/of zijn identiteit te kunnen vaststellen wanneer Google zelf geen medewerking verleent ?
Mensen geven hier hun eigen mening/antwoord op en jij gaat alleen maar lopen zeiken. Geef je mening/antwoord of hou gewoon je mond ipv commentaar op anderen te geven.
20-10-2009, 17:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Als jij nou ook eens je hoofd gebruikt en eens wat zinnigs gaat zeggen... in plaats van iedereen af te zeiken.
Pardon? Er valt hier niets te adviseren wat een advocaat niet behoorlijk zou kunnen adviseren.
De steller van de vraag, vraagt het volgende:
Welke stappen zou zij kunnen ondernemen om toch voldoende informatie te vergaren om aktie te kunnen ondernemen tegen deze anonieme blogger, en/of zijn identiteit te kunnen vaststellen wanneer Google zelf geen medewerking verleent ?
Daar ging aan vooraf:
Een kennis van mij zit sinds enige tijd met het probleem dat een anoniem persoon op internet een website heeft opgezet op blogspot waarop onrechtmatige uitlatingen worden gedaan over haar bedrijf.

Haar advocaat heeft hierop aangetekende brieven gestuurd naar Google, de eigenaar van blogspot. Deze brieven worden echter niet beantwoord, en ook emails richting Google abuse hebben geen enkel resultaat.
Mocht het allemaal zo zijn dan is een advocaat bekend met de te nemen vervolgstappen. In haar belang kun je het dus beter aan haar advocaat overlaten die ook over alle informatie beschikt. Er valt hier niets te adviseren wat een advocaat niet behoorlijk(er) zou kunnen adviseren. Het beste advies dat je een kennis kunt geven is door een deskundige te adviseren. Maar je kennis heeft al een deskundige in de arm genomen.
21-10-2009, 15:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Een advocaat is namelijk niet bij rechten om persoonlijke informatie van bv Google te sommeren.
Alleen Justitie kan dat (bv een rechter). En daarvoor heb je een aangifte nodig.

In Nederland kan inmiddels elke buitengewoon opsporingsambtenaar zo'n verzoek doen bij een provider in het kader van een onderzoek. Daar is geen aangifte voor nodig. Dus de lokale boswachter (!) mag het al opvragen.

Door Anoniem:
zie bv: http://www.security.nl/artikel/31186/1/Twitteraar_moet_van_politie_bericht_verwijderen.html

Dat is een totaal andere zaak: de politie heeft niet de macht iemand zoiets dwingend op te leggen. Daarvoor is een rechterlijke uitspraak nodig. Ze kunnen het natuurlijk wel altijd vragen, en er bestaan providers die daarop ingaan.
21-10-2009, 17:19 door Syzygy
Ik ken nog een werkeloze vent uit de Balkan die kun je voor dit soort problemen inhuren ;-)
22-10-2009, 08:36 door Anoniem
Door Anoniem: In Nederland kan inmiddels elke buitengewoon opsporingsambtenaar zo'n verzoek doen bij een provider in het kader van een onderzoek. Daar is geen aangifte voor nodig. Dus de lokale boswachter (!) mag het al opvragen.
Dat heeft hier dus niets mee te maken want we hebben het hier over een advocaat en een advocaat is geen ambtenaar, laat staan een buitengewoon opsporingsambtenaar.
22-10-2009, 08:44 door Thasaidon
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Een advocaat is namelijk niet bij rechten om persoonlijke informatie van bv Google te sommeren.
Alleen Justitie kan dat (bv een rechter). En daarvoor heb je een aangifte nodig.

In Nederland kan inmiddels elke buitengewoon opsporingsambtenaar zo'n verzoek doen bij een provider in het kader van een onderzoek. Daar is geen aangifte voor nodig. Dus de lokale boswachter (!) mag het al opvragen.

Door Anoniem:
zie bv: http://www.security.nl/artikel/31186/1/Twitteraar_moet_van_politie_bericht_verwijderen.html

Dat is een totaal andere zaak: de politie heeft niet de macht iemand zoiets dwingend op te leggen. Daarvoor is een rechterlijke uitspraak nodig. Ze kunnen het natuurlijk wel altijd vragen, en er bestaan providers die daarop ingaan.
Een boswachter kan dus NIET bij Google die informatie opvragen, want dat heeft niets met zijn functie te maken.
#
Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar
Artikel 25

*

1.De buitengewoon opsporingsambtenaar beperkt de opsporingshandelingen waartoe hij bevoegd is, tot hetgeen nodig is voor een juiste vervulling van de functie in verband waarmee hij tot buitengewoon opsporingsambtenaar is beëdigd. Hij onthoudt zich van elk optreden waartoe hij niet bevoegd is.
http://wetten.overheid.nl/

Maargoed, genoeg geluld over dit onderwerp.
26-10-2009, 12:34 door Anoniem
Je kennis zou moeten aankloppen bij een andere advocaat. Net zo lang shoppen totdat ze een goede advocaat heeft gevonden die al direct aangeeft welke stappen te willen ondernemen.
Je staat gewoonweg versteld van de onwetendheid van advocaten op IT gebied.

Maar hierboven zijn al prima suggesties gedaan:
- maak een uitgebreid dossier aan
- doe aangifte
- laat een goede advocaat je adviseren over de te nemen gerechtelijke stappen

Ian (niet anoniem)
26-10-2009, 21:51 door bernd
... waarom vraag je niet aan arnoud engelfried om hier een artikel over te schrijven?
juridischevraag@security.nl
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.