Een bedrijf waar hackers de gegevens van 6 miljoen mensen wisten te stelen, komt er niet vanaf door slachtoffers alleen een virusscanner aan te bieden, zo heeft een Amerikaanse rechter bepaald. De rechter vond de schikking die Ameritrade wilde treffen niet eerlijk, redelijk of adequaat, omdat die voornamelijk het bedrijf ten goede zou komen en niet de slachtoffers. In september 2007 waarschuwde Ameritrade dat aanvallers een database hadden gehackt met de namen, adresgegevens, telefoonnummers en handelsinformatie van meer dan zes miljoen klanten. De gestolen informatie werd later gebruikt om klanten te spammen.
Naast het verstrekken van een virusscanner zou het bedrijven ook het netwerk op beveiligingslekken laten auditen. Een veel te mager aanbod, aldus de rechter, die opmerkte dat elk respectabel bedrijf pentesten regelmatig hoort uit te laten voeren. "De twee zeer tijdelijke oplossingen overtuigen het hof er niet van dat het bedrijf de veiligheid van klantgegevens op een serieuze manier heeft opgelost of dit zal doen, laat staan dat het aanwijsbare voordelen biedt." Een woordvoerster van Ameritrade is teleurgesteld over de afwijzing van de schikking. "We vonden dat het eerlijk en redelijk was." In december zitten beide partijen weer om de tafel. "We hebben nog verschillende opties", aldus de woordvoerster.
Chocola
Beveiligingsexpert Ira Winkler noemt het aanbod van Ameritrade lachwekkend. "Het aanbieden van anti-virus software is nog belachelijker. Er is absoluut geen enkele manier hoe anti-virus software identiteitsdiefstal kan voorkomen als de crimineel al over alle identificerende informatie beschikt. Ameritrade had beter elk slachtoffer een doos chocola kunnen geven, dat zou tenminste helpen met het verlagen van de stress omdat je kreditrating in puin ligt."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.