image

Webwinkel Play.com lekt klantgegevens

maandag 9 november 2009, 14:42 door Redactie, 4 reacties

Door een fout in de Britse webwinkel Play.com, hebben klanten gegevens van andere klanten in hun mail ontvangen. Volgens de BBC zat de fout in het bestelsysteem, waardoor klanten orderbevestigingen voor producten ontvingen die ze niet besteld hadden. De gegevens bestonden onder andere uit naam en adresgegevens. Het probleem was zo wijdverspreid dat de telefoonlijnen van Play.com overbelast raakten. Sommige klanten zeggen meer dan 80 e-mails van de webwinkel te hebben ontvangen.

Hoeveel foutieve e-mails er precies verstuurd zijn is onbekend, de winkel liet tegenover klanten weten dat het met een "gigantisch probleem" zat. Inmiddels is het probleem verholpen. "We nemen dit soort zaken zeer serieus en onderzoeken hoe dit incident zich kon voordoen, zodat we het in de toekomst kunnen voorkomen", aldus een woordvoerder.

Reacties (4)
09-11-2009, 15:47 door fd0
nieuwe versie misschien?
vergeten te testen misschien?
09-11-2009, 17:08 door Anoniem
Dit heb ik een paar weken geleden ook zien gebeuren bij bol.com, dat verwisselen van artikelnummers en orderbevestigingen.
09-11-2009, 22:20 door munsterm
't Gaat m.i. niet alleen om het al of niet testen van een nieuwe versie. 't Heeft wellicht alles te maken met de onderliggende technologie. De technologie van de webshop moet in de eerste plaats stabiel zijn, ook bij grote aantallen gebruikers tegelijkertijd. Ook dan moet de performance goed blijven. En daarnaast moet de technologie schaalbaar zijn. Uit ervaring weet ik dat niet alle technologieën dat heden ten dage bieden.
09-11-2009, 22:22 door munsterm
Ook moet er nu eens echt werk gemaakt worden van het secure beveiligen van de data in de webshops.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.