image

SP: VVD verhult problemen OV-chipkaart

dinsdag 1 februari 2011, 15:06 door Redactie, 14 reacties

De SP vindt het onvoorstelbaar dat VVD'ers Schultz en Aptroot toch door willen gaan met het invoeren van een gekraakte OV-chipkaart. Volgens Bashir worden rookgordijnen opgeworpen om de almaar groeiende problemen rondom de OV-Chipkaart te verhullen: "Het is treurig. Eerst geeft Schultz toe dat de kaart zo lek is als een mandje maar vervolgens wil zij niets doen. Dit ondanks jarenlange waarschuwingen dat de huidige kaart niet deugt. Gelukkig heeft de Tweede Kamer voorlopig het verder verplichten van de OV-Chipkaart tegengehouden."

Bashir merkt op dat de SP een "groot voorstander van een eenduidige en veilige OV-Chipkaart" is, maar dat de partij de huidige OV-chipkaart niet ziet zitten, omdat die onveilig is. "Er zijn betere kaarten beschikbaar maar het is een politieke keuze geweest om die niet in te voeren."

Rookmelder
Het Kamerlid is bij dat een meerderheid van de Tweede Kamer voorlopig tegen verdere uitrol van de OV-chipkaart is. "Het is heel dom om nu door te gaan. Je moet niet nog meer reizigers verplichten om een onveilige kaart te kopen die al jaren geleden vervangen had moeten worden. De problemen zijn al groot genoeg. De apparaatjes om de kaart te kraken vliegen de winkels uit."

Ook VVD-woordvoerder Charlie Aptroot krijgt nog een veeg uit de pan, omdat die zich meer druk maakte over het demonstreren van de kraak dan over het falende systeem zelf. "Charlie Aptroot heeft jaren toegekeken hoe het kabinet een waardeloze kaart invoerde en klaagt nu dat de SP dat blootlegt. Hij is de brandweerman die tegen de rookmelder vloekt. Onvoorstelbaar, het lijkt wel haast een afleidingsmanoeuvre om zijn minister uit de wind te houden."

Reacties (14)
01-02-2011, 15:13 door Dev_Null
Dit politiek gekibbel tussen SP en VDD is het ware rookscherm dat word opgetrokken om de publieke aandacht af te leiden

Bypass deze politieke rooklaag, en ga direct naar de bron. Dat zijn de werkelijk (VVD , regerings) zakelijke /commerciele belanghebbers van dit (OV)chip(kaart) plan. Zoek ook de kontrakten uit met de mensen binnen deze regering die ze hebben afgesloten met de fabriekanten van deze (OV)chip(kaart). Daar zul je de ware antwoorden vinden, als ze
uberhaupt willen praten met je ;-)
01-02-2011, 15:41 door Anoniem
t lijkt er op dat iemand zich persoonlijk verrijkt heeft aan de deal om deze mifare chip te gaan gebreuken.
Want er is nooit een inteligente rede geweest om voor deze kaart te kiezen; vooraf was al duidelijk dat hij ondeugelijk was.

Ik zeg : tijd voor een parlementair onderzoek!!!!!
lik op stuk: opsluiten deze grote boeven

doe dat ook meteen voor de stemcomputers (dan kunnen we de hele CDA top opsluiten voor corruptie & zelfverrijking)
01-02-2011, 15:43 door Syzygy
Zoals ik al eerdere gemeld heb, waarschijnlijk is het verlies van opbrengst door fraude minder dan de kosten voor het laten ontwerpen van een veiliger systeem. (als men daar überhaupt toe in staat is)
01-02-2011, 15:52 door Preddie
De eerste partij die de OV-chipkaart heen kan sturen naar waar hij vandaan kwam..... die krijgt mijn stem ..... het heeft de burger handen vol geld gekost, het is er voor de burger niet makkelijker maar probleem rijker op geworden.

hier in de omstreken heb je nog meer van die domme ideeën.....

digitale vuilnisbakken die je moet openen met een lekker Mifare 1K kaart ...... naja moeten natuurlijk niet, het is een overheidproject dus elke chip op een ferquentie van 13.56 MHz opent de vuilnisbak ...... :) En wat is er nu verbeterd ? owja natuurlijk de kosten onder aan de factuur (hoger geworden voor diegenen die het niet begrijpen) + dat de straten nu wel een vuilnisbelt lijken ;)

Parkeren met een stadpas, of te wel diezelde lekke kaart...... het kost natuurlijk wat geld maar dan kunnen we nu naast gratis reizen ook gratis parkeren .... teminste, nadat iemand anders is opgezadeld met een spook factuur. Nee, een hele vooruitgang ;)
01-02-2011, 16:06 door Anoniem
Heerlijk IT bij overheid. Het werkt niet of is niet af, maar geld is op. Dus we willen meer geld. Geen probleem , ik schut nog even aan de schatkist.
01-02-2011, 16:24 door Anoniem
Ik koop normaal gesproken mijn spullen in een winkel, maar dat systeem is zo lek als een mandje. Je kan er stelen en zo!
Ik betaal overigens ook met Euro's. Nou heb ik gehoord dat mensen die ook kunnen namaken! Zo lek als een mandje!!! Afschaffen en niet meer invoeren!!!

En belasting. Daar frauderen mensen ook mee.

Goed. Nu het een en ander weer in perspectief gezet is. Kunnen we nu verder gaan met het invoeren van de chipkaart, want als vervoersmiddel werkt het ding gewoon.
We moeten alleen nog wel even de bijbehorende StasiDB afschaffen?
01-02-2011, 17:28 door Anoniem
Het is opvallend dat DNB zo vedacht stil is. Zij hebben TLS namelijk een vergunning verstrekt. Oeps, foutje, bedankt. Blijkbaar niets geleerd van Ijsland.

Een parlementaire equete is een leuk idee. Dan kunnen ze meteen de hele investering in dit debacle blootleggen.
Wie heeft hoeveel geld erin gestopt en waarvoor is dat geld gebruikt? En hoeveel geld moet er nog eens bij om een veilig, werkend systeem in te voeren?
En hoeveel moet het daarna nog eens kosten om de beheerder/uitvoerder geen verlies meer te laten lijden (zoals TLS in 2010 75 miljoen verlies leed).

Volg het geld, dan komt de waarheid vanzelf bloot te liggen.
01-02-2011, 23:46 door Anoniem
@Anoniem 16:24 uur:

Dat het systeem te omzeilen valt is hooguit de druppel die de emmer met overige bezwaren doet overlopen. Het slechts 1 van de weinige minpunten aan de kaart waarvan de gemiddelde burger NU al kan zien hoe eenvoudig misbruik kan worden gemaakt van het systeem. De belangrijkste bezwaren zijn kennelijk nog te abstract voor Nederlanders, en is blijkbaar nog niet interessant genoeg voor de sensatiepers - dat neemt de bezwaren niet weg.

Verder is het een stuk duurder en lastiger om euro's te vervalsen dan het is om de ov-kaart te hacken - het is wel een beetje de zaak uit z'n perspectief rukken, in tegenstelling tot uw stelling.
02-02-2011, 10:33 door carolined
Door Anoniem: Goed. Nu het een en ander weer in perspectief gezet is. Kunnen we nu verder gaan met het invoeren van de chipkaart, want als vervoersmiddel werkt het ding gewoon.
We moeten alleen nog wel even de bijbehorende StasiDB afschaffen?

De StasiDB is heel eenvoudig te voorkomen door een systeem te gebruiken dat opgebouwd is uit papieren strookjes waar je strippen op afstempelt.
Beproefd systeem, wordt niets geregistreerd, fraude is goed te detecteren, goedkoop, niks mis mee. Is wel heel geavanceerd, want de overheid moet dan wel zijn burgers vertrouwen, maar ze kunnen er altijd nog een camera bijzetten. ("ze" in de zin van "hullie, de overheid", terwijl we dat eigenlijk zelf zijn).

Overigens hadden jullie al gelezen dat de Balkenende norm door Ernst en Young met een factor 3 is opgehoogd? Nu we het toch over geld hebben....
02-02-2011, 11:29 door Anoniem
Ik snap alle drukte om de OV-chipkaart niet m.b.t. het kraken van de kaart. Het gaat hierbij gewoon om een commerciele afweging van de kosten van beter beveiligen tegenover de kosten welke door fraude worden gegenereerd.

Dit is een normale zakelijke beslissing die bedrijven dag in, dag uit moeten nemen. Waarom zouden wij ons druk maken over de vraag welk risico men wel/niet bereid is te aanvaarden op dit vlak ?

Is het een schandaal wanneer de OV-bedrijven 0.2% verlies maken ten gevolge van fraude met kaarten op jaarbasis ? Niemand vraagt toch ook waarom de Albert Heijn hun winkels niet 100% beveiligen tegen de mogelijkheid van winkeldiefstal ?

Het enige aspect wat ik bij de OV-chipkaart van belang vind, is de privacy van de gebruiker, door het opslaan van de reisbewegingen. De rest van de discussie is onzinnig geneuzel.

"Het is opvallend dat DNB zo vedacht stil is. Zij hebben TLS namelijk een vergunning verstrekt. Oeps, foutje, bedankt. Blijkbaar niets geleerd van Ijsland."

Ik snap niet wat dit met Ijsland van doen heeft. Verder bieden de betalingssystemen van banken ook niet 100% bescherming tegen fraude. Toch hoor je daar niets over ;)
02-02-2011, 12:19 door Anoniem
Door carolined:
Door Anoniem: Goed. Nu het een en ander weer in perspectief gezet is. Kunnen we nu verder gaan met het invoeren van de chipkaart, want als vervoersmiddel werkt het ding gewoon.
We moeten alleen nog wel even de bijbehorende StasiDB afschaffen?

De StasiDB is heel eenvoudig te voorkomen door een systeem te gebruiken dat opgebouwd is uit papieren strookjes waar je strippen op afstempelt.
Beproefd systeem, wordt niets geregistreerd, fraude is goed te detecteren, goedkoop, niks mis mee. ...

Pfff, niemand verplicht je een geregistreerde kaart te gebruiken. Zou zo onderhand bij de klagers over de registratie bekend moeten zijn. Was de anonieme kaart er niet dan had je een punt gehad. Maar die is er dus wel.

En met strippenkaarten kun je ook frauderen. Zag laatst nog een "keurige" blonde dame na controle de stempel op haar met nagellak bewerkte kaart wegvegen :) En deze "techniek" is al zo oud als de kaart zelf.
02-02-2011, 16:17 door Anoniem
Door Anoniem: Ik snap alle drukte om de OV-chipkaart niet m.b.t. het kraken van de kaart. Het gaat hierbij gewoon om een commerciele afweging van de kosten van beter beveiligen tegenover de kosten welke door fraude worden gegenereerd.

enz..

Jammer dat je het niet snapt. Dit is namelijk helemaal geen commerciele afweging, hier zijn besluiten genomen op basis van hierarchie in plaats van door inhoudelijke experts.
De NS heeft een deadline om (ex)publiekelijk geld na semi-privaterising te investeren, de minister raakt vervolgens geindoctrineerd, zoals zo vaak (de kilomterheffing, hoeveel kostte dat idee ook alweer?) en ergens in die NS top worden halfbakken beslissingen genomen: iedere vervoerder wil een eigen abbo kwijt op de kaart, in plaats van een werkelijk centrale stuurrol van TLS.
Jaren terug had men het project al kunnen bijsturen, toen de eerste POC's bekend werden. Ken jij een bank die nieuwe betaalproducten lanceert waarvan vooraf al bekend is dat het veiligheidslekker bevat?
02-02-2011, 16:41 door Anoniem
Door Anoniem: Dit is een normale zakelijke beslissing die bedrijven dag in, dag uit moeten nemen. Waarom zouden wij ons druk maken over de vraag welk risico men wel/niet bereid is te aanvaarden op dit vlak ?

Is het een schandaal wanneer de OV-bedrijven 0.2% verlies maken ten gevolge van fraude met kaarten op jaarbasis ?


Ahummm,
U weet ook ( beseft ) dat dit verlies / fraude weer op uw ritprijs komt ???
de ritprijs die stiekem met de chipflop al is verhoogd ??

en dat samen met wat u al betaald heeft voor deze chipflop in de afgelope jaren

Niemand zit op dit kreng te wachten
ga eens de straat op, en vraag aan 100 willekeurige mensen of ze perse van de strippenkaart af willen
Ik vrees dat het antwoord zich laat raden
03-02-2011, 13:21 door Anoniem
Door Syzygy: Zoals ik al eerdere gemeld heb, waarschijnlijk is het verlies van opbrengst door fraude minder dan de kosten voor het laten ontwerpen van een veiliger systeem. (als men daar überhaupt toe in staat is)
Dat is wat de NS claimt. Om dat te bewijzen zouden ze de prijzen van de kaartjes moeten bevriezen tot er een veiliger systeem is uitgebracht (minstens even veilig als de strippenkaart). Anders wordt het verlies door fraude afgewenteld op de betalende reiziger.
Geen gekke eis, want ooit ging de politiek akkoord met de chipkaart, onder andere omdat de kaart zwartrijden zou tegengaan en daardoor geld besparen. De prijzen mochten er niet door stijgen. Nu blijkt het omgekeerde het geval en moet de eerdere afspraak in werking treden.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.