Een Amerikaanse privacywaahond heeft vorige week een klacht over Google Buzz bij de Federal Trade Commission (FTC) ingediend. Het Electronic Privacy Information Center (EPIC) wil dat de toezichthouder een onderzoek naar de nieuwe Google-dienst start. "Vorige week probeerde Google de populaire e-maildienst in een ongeteste sociale netwerkdienst te veranderen", zo stelt EPIC. Daardoor werden contacten uit het adresboek met wie mensen veel e-mailen opeens openbaar. Een actie die schadelijk voor Gmail-gebruikers is en in strijd met de verwachtingen van gebruikers is. Verder zou Buzz inbreuk op de privacy van gebruikers maken, in strijd met Google's privacybeleid en mogelijk zelfs in strijd met de Amerikaanse aftapwetgeving zijn.
EPIC wil dat de FTC Google dwingt om Buzz volledig opt-in te maken, het niet meer het adresboek van Gmail-gebruikers gebruikt voor het samenstellen van een vriendenlijst en Google-gebruikers volledige controle over hun persoonlijke gegevens geeft. "Dit is een behoorlijk inbreuk op de privacyverwachtingen van consumenten", zegt algemeen directeur Marc Rotenberg. "Google moet niet worden toegestaan om persoonlijke informatie van gebruikers te plaatsen op een sociaal netwerk waar ze nooit om hebben gevraagd."
Slachtoffers
Inmiddels zijn er gevallen bekend van mensen die door het plotseling online verschijnen van hun contacten en locatie in de problemen zijn geraakt. Deze vrouwelijke gebruiker vertelt hoe haar privégegevens opeens zichtbaar voor haar ex-man werden. Volgens Google CEO Eric Schmidt is er echter niemand door het Buzz debacle geschaad.
"Ik zou zeggen dat we niet begrepen hoe we Google Buzz en diens privacy moesten communiceren. Er was veel verwarring toen het op dinsdag uitkwam en mensen dachten dat we hun e-mailadressen en privégegevens publiceerden, wat niet waar is", zo laat Schmidt tegenover de Britse krant The Guardian weten. Hij trekt het boetekleed voor de slechte communicatie aan. "Maar het belangrijkste is dat er geen slechte dingen zijn gebeurd, in de zin dat van niemand de persoonlijke gegevens openbaar zijn gemaakt."
Hondenvoer
De zoekgigant is inmiddels een PR-offensief gestart om het imago van Buzz te redden en zijn er verschillende aanpassingen doorgevoerd. "Uiteindelijk moet Google beseffen dat het het eigen Microsoft moment heeft bereikt. Wat goed voor Google is, is niet vanzelfsprekend goed voor iedereen, ondanks wat de mensen binnen Googleplex misschien denken", zegt Bobbie Johnson. "Het gebruiken en testen van je eigen producten, ook bekend als het eten van je eigen hondenvoer, is iets dat veel IT-bedrijven doen. Maar aan het eind van de dag is hondenvoer nog steeds hondenvoer."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.