Google's zoekmachine verloor vorig jaar zo'n tien procent van het marktaandeel in China, aldus marktvorser iResearch. Ook Yahoo en Microsoft's Bing lukt het maar niet om de Chinese zoekmarkt te betreden. Zo werd vorig jaar 18,9% van de Chinese zoekopdrachten via Google gedaan, een daling van 1,8% ten opzichte van 2008. De Chinese concurrent zag het aandeel met 2,8% groeien en wordt inmiddels voor 76% van alle zoekopdrachten gebruikt. Yahoo China zag het aandeel van 1% naar 0,3% verschrompelen, terwijl Microsoft's Bing 0,4% van de markt in handen heeft. Baidu zou met name in de minder welvarende gebieden van het Chinese binnenland populair zijn.
Google dreigde in januari om China te verlaten en te stoppen met het censureren van zoekresultaten. Aanleiding was een omvangrijke hackeraanval op de zoekgigant en de toenemende censuur, maar volgens critici probeerde Google op deze manier de Chinese overheid onder druk te zetten. Iets wat lijkt te mislukken. Onlangs liet Google medeoprichter Sergey Brin weten dat de zoekgigant positief is dat het toch in China kan blijven.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.