Fraude met mobiel bankieren is de nieuwste hype onder criminelen, en is in sommige gebieden zo populair dat het aanvallen op internetbankieren verdringt. Banken in deze gebieden melden zelfs dat de schade die door fraude met mobiel bankieren plaatsvindt, vele malen groter is dan met internetbankieren. Volgens Idan Aharoni van beveiligingsbedrijf RSA hebben banken zwaar geïnvesteerd in het beveiligen van internetbankieren. Of het nu gaat om sterkere authenticatie, het monitoren van transacties of het beperken van de hoeveelheid geld per transactie, internetbankieren beschouwen banken als hun Maginot Linie, zegt Aharoni. Door teruglopende inkomsten zoeken criminelen nu naar nieuwe mogelijkheden en mobiel bankieren biedt die.
De meeste criminelen zijn slecht in Engels en kunnen zich daardoor moeilijk als een Amerikaanse rekeninghouder voordoen. In het verleden waren er "confirmers", die gestolen gegevens gebruikten en de bank belden om een transactie te bevestigen. Niet alleen was het vinden van een betrouwbare "confirmer" lastig, ook eisten ze een deel van de opbrengst.
Flanken
Mobiel bankieren is voor opportunistische aanvallers veel toegankelijker. Zo zijn er verschillende criminele callcenters, die banken in meerdere talen kunnen benaderen en slechts tien dollar kosten. Voor vijf dollar meer wordt er ook Caller ID spoofing toegepast. Daardoor is mobiel bankieren veel eenvoudiger te misbruiken en levert de fraude ook meer op. Dit trekt weer meer criminelen aan, wat ervoor zorgt dat de prijzen van de callcenters dalen en hun diensten toenemen. "Banken zullen uiteindelijk ontdekken dat aanvallers hen via de flanken aanvallen en dat er een nieuwe Maginot Linie voor mobiel bankieren vereist is", zo besluit Aharoni.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.