De schade door internetfraude is vorig jaar meer dan verdubbeld, zo blijkt uit cijfers van de FBI. De Amerikaanse opsporingsdienst ontving 336.655 klachten van Amerikaanse internetgebruikers over cybercrime, een stijging van 22,3% ten opzichte van 2008, toen nog 275.284 mensen een klacht indienden. Naast het toegenomen aantal klachten, is vooral de verdubbeling van de schade door internetfraude opmerkelijk. Bedroeg de totale schade van alle klachten in 2008 nog 265 miljoen dollar, vorig jaar ging het om 560 miljoen dollar. Een slachtoffer van online fraude is gemiddeld 575 dollar kwijt.
De klachten in het "Internet Crime Report" gaan voornamelijk over fraude op veilingsites, het niet ontvangen van goederen of betalingen, creditcardfraude, gehackte computers, spam, kinderporno en advance fee scams. Het niet ontvangen van goederen is de categorie met de meeste klachten, gevolgd door identiteitsdiefstal en creditcardfraude. Wordt er per soort klacht gekeken, dan zijn het FBI scams die bovenaan staan. Het gaat hier om advance fee scams die de naam van de FBI gebruiken, om zo informatie bij slachtoffers los te peuteren.
Anonimiteit
Het Internet Crime Complaint Center (IC3) dat het rapport publiceerde, is een samenwerking tussen de FBI en het National White Collar Crime Center (NW3C). Volgens de directeur van het NW3C laat het rapport duidelijk de dreiging van cybercriminelen zien, die door de anonimiteit op het web wordt versterkt.
"De cijfers in het rapport wijzen erop dat criminelen de anonimiteit die het internet hen biedt, ten volle gebruiken. Ze ontwikkelen ook steeds geraffineerdere methoden om nietsvermoedende consumenten op te lichten", aldus Donald Brackman. Hij verwacht dat met hulp van internetgebruikers, justitie beter in staat zal zijn om computercriminelen op te sporen en te vervolgen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.