De afgelopen weken zijn er bij verschillende bedrijven zoals Sony en Epsilon miljoenen klantgegevens gestolen, toch blijven consumenten overal hun persoonlijke gegevens achterlaten. "We zijn duidelijk schizofreen als het om deze technologie gaat", zegt Jim Dempsey van het Centrum voor Democratie en Technologie. "We zijn er dol op, we gebruiken het, we verwachten dat het werkt en we hebben het in ons dagelijks leven verwerkt, professioneel, sociaal en persoonlijk. We vertrouwen het niet echt en worden boos als onze data verloren raakt of gestolen wordt."
Ondanks die boosheid blijken maar weinig consumenten bereid om "lekkende" bedrijven de rug toe te keren. "Voor veel bedrijven is het eenvoudiger en goedkoper om met de gevolgen van een datalek om te gaan dat al heeft plaatsgevonden, dan maatregelen te nemen om het te voorkomen", zegt Ioana Rusu van Consumers Union. "Bedrijven moeten aansprakelijk kunnen worden gehouden, zodat je gegeven van tevoren beschermen."
Vertrouwen
"Het gebrek aan zinvolle aansprakelijkheid voor datalekken, verkleint de prikkel om ervoor te zorgen dat het niet gebeurt", aldus Susan Grant van de Amerikaanse Consumer Federation. Consumenten zijn ook in het nadeel omdat veel bedrijven met opzet hun privacybeleid vaag en onbegrijpelijk maken. Wie van alle bezochte websites op een dag het privacybeleid leest, zou volgens onderzoek veertig minuten per dag hiermee bezig zijn.
"Helaas kan de consument absoluut niets doen om zichzelf te beschermen. Als je je gegevens aan iemand anders geeft, ben je gedwongen om die partij te vertrouwen. Als je dat niet wilt, betekent dat je in een hutje op de hei kunt gaan wonen", merkt beveiligingsgoeroe Bruce Schneier op.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.