Om gebruikers van Hotmail en Internet Explorer tegen spam te beschermen, geeft Microsoft spammers een slechte reputatie, die daardoor financieel worden getroffen. De softwaregigant gebruikt hiervoor SmartScreen, dat aan de hand van IP-adressen, URLs, DNS-servers en IP-ranges reputaties uitdeelt. Het filter leert aan de hand van verschillende stappen. Het begint met de domeinnaam en IP-adres. Spammers hosten vaak duizenden URLs op een enkele domeinnaam. "Met het juiste bewijs, zal SmartScreen het hele domein als slecht bestempelen", zegt John Scarrow, algemeen manager bij Microsoft's Safety Services.
Investeren
De volgende stap is het beoordelen van het IP-adres en IP-adressen in de buurt. Als meerdere IP-adressen in dezelfde range spam of andere narigheid verspreiden, is het waarschijnlijk dat een spammer het hele IP-block gebruikt. Ook aan de hand van de gebruikte DNS-server stelt SmartScreen een reputatie op. Door zich op verschillende delen van de internet-infrastructuur te richten, kost het spammers en andere cybercriminelen geld als ze een slechte reputatie krijgen.
"Als we bijvoorbeeld een DNS-server van een spammer vinden, geven we die een slechte reputatie, en moeten ze in een nieuwe DNS-server investeren", aldus Scarrow.
Reputatie
Microsoft wil een omgeving creëren waar cybercriminelen niet voldoende verdienen om Microsoft-klanten aan te vallen. De slechte reputatie wordt niet aan de hand van een enkele melding toegekend, omdat die incorrect kan zijn of van een concurrent afkomstig is. "In plaats daarvan gebruiken we een verzameling algoritmen die alle data combineren en de nauwkeurigste en meest uitgebreide reputatie database mogelijk produceren." Die informatie wordt vervolgens op bijna real-time basis naar tal van Microsoft producten doorgestuurd, zoals Hotmail, IE, Bing, AdCenter, Exchange en Security Essentials.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.