De Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming (EDPS) wil dat er wetgeving komt die de standaard privacyinstellingen van browsers vastlegt. In het digitale tijdperk moet "privacy by design" ervoor zorgen dat burgers vertrouwen in de ICT krijgen, aldus EDPS Peter Hustinx. "De potentiële voordelen van ICT zijn alleen te genieten als ze vertrouwen kunnen genereren. Zulk vertrouwen is alleen veilig te stellen als ICT betrouwbaar, veilig en onder controle van het individu is en als de bescherming van hun persoonlijke gegevens en privacy gegarandeerd is", aldus EDPS Peter Hustinx.
Privacy by design geldt men name voor drie sectoren: RFID, sociale netwerken en gerichte advertenties. In het geval van RFID moeten consumenten bijvoorbeeld zelf toestemming geven om het in te schakelen. Voor sociale netwerken komt er mogelijk wetgeving die ervoor zorgt dat privacy de standaard instelling is. Als laatste punt richt Hustinx zich op gericht adverteren. Hij overweegt wetgeving die browsers verplicht om "privacy by default" instellingen te hanteren, zodat de toestemming van gebruikers nodig is om advertenties te ontvangen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.