Nederlanders hebben sinds 1 oktober vorig jaar 19.000 klachten over spam bij de OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) ingediend, wat tot 39 waarschuwingen leidde. Sinds 1 oktober 2009 is het wettelijke spamverbod verruimd en is het verboden om ongevraagde elektronische berichten van charitatieve, commerciële en/of ideële aard naar bedrijven te sturen. Natuurlijke personen zijn al sinds 2004 beschermd tegen spam. Sindsdien is het aantal verzonden spamberichten vanuit Nederland aan consumenten met 85% gedaald.
In totaal werden er bij spamklacht.nl 19.135 klachten ingediend, waarvan 10.184 klachten over spam op een zakelijk adres gingen. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar zijn er drie keer zoveel klachten ingediend. De toezichthouder noemt de klachten een belangrijke bron voor het onderzoeken van mogelijke overtredingen. Afhankelijk van de ernst van de overtreding kan OPTA ervoor kiezen een waarschuwing uit te delen, of direct over te gaan tot een (boete)onderzoek. De OPTA kan boetes tot maximaal 450.000 euro per overtreding opleggen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.