Een groot deel van de consumenten opent spamberichten, klikt op aanwezige links, bekijkt meegestuurde bijlagen en beantwoordt de e-mails, aldus de Messaging Anti-Abuse Working Group (MAAWG). De MAAWG onderzocht voor de tweede keer het gedrag van consumenten in West-Europa en Noord-Amerika. Daaruit blijkt dat mensen zich niet verantwoordelijk voelen voor het stoppen van spam en de verspreiding van malware. De meesten vinden dit de taak van de internet- of e-mailprovider.
Bijna de helft van de mensen die spam opent doet dit bewust. In een kwart van de gevallen willen gebruikers zich uitschrijven of bij de afzender beklagen. 18% is benieuwd wat er gebeurt, terwijl 15% in het product geïnteresseerd is. Elf procent van de consumenten opent links in spamberichten, terwijl acht procent meegestuurde bijlagen bekijkt. Vier procent stuurt spamberichten naar iemand door en vier procent beantwoordt ze. Ondanks het risicovolle gedrag, beschouwt 44% van de gebruikers zichzelf "enigszins ervaren" met e-mailbeveiliging.
Omstanders
"Consumenten moeten begrijpen dat ze geen machteloze omstanders zijn. Ze kunnen een rol spelen in het stoppen van spammers door niet op hun e-mails in te gaan en die als junk aan te merken", zegt MAAGWG voorzitter Michael O’Reirdan.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.