Google CEO Eric Schmidt zit helemaal verkeerd door privacy dood te verklaren, sterker nog, privacy is helemaal niet dood, aldus Microsoft's Danah Boyd. De softwaregigant wil gebruikers duidelijk maken dat het privacy respecteert, in tegenstelling tot andere partijen, zoals concurrent Google. "Het willen van privacy gaat niet over het verbergen van iets. Het gaat over het hebben van controle. Vaak draait privacy niet om het verbergen van iets; het gaat om het maken van ruimte om vrijuit te kunnen praten."
Volgens Boyd, social media onderzoeker bij Microsoft Research, gaat privacy over het hebben en houden van controle. "Dan kun je ook begrijpen waarom privacy niet dood is." Wie zich in het publiek begeeft wil niet per definitie controle verliezen.
Ontwikkelingen
Microsoft's Omar Shahine merkt op dat er het afgelopen jaar allerlei interessante gebeurtenissen in de "privacywereld" hebben plaatsgevonden. Het gaat dan om de privacyinstellingen van Facebook, de lancering van Google Buzz en de miljoenen mensen die via Twitter hun "real time" locatiegegevens doorgeven. Veel gebruikers staan volgens Shahine niet stil bij hun privacy als ze zich voor een nieuwe dienst inschrijven, of als die dienst hun standaard instellingen wijzigt.
De softwaregigant zegt dat het bij de ontwikkeling van Windows Live privacy wel in het model heeft meegenomen. Toch ontbrak er nog een eenvoudig te gebruiken interface om alle instellingen te beheren. Daar gaat Microsoft nu mee aan de slag. Tenslotte heeft iedereen behoefte aan een ander niveau van privacy, gaat Shahine verder. "Een 'one-size-fits-all' model voor privacy werkt voor niemand."
E-mail lezen
Een ander punt waarop Microsoft zich probeert te onderscheiden is bij het gebruik van Hotmail. In tegenstelling tot Google zal de softwaregigant berichten niet "lezen" om zo gerichte advertenties te kunnen bieden. "Microsoft verzamelt informatie over geslacht, leeftijd en voorkeuren, maar zal geen advertenties tonen gebaseerd op gegevens die direct naar een bepaalde gebruiker te traceren zijn", zegt Microsoft topman Tim O'Brien. "Dit is vastgelegd in het beleid van al onze online diensten."
Volgens Google wordt de e-mail van Gmail-gebruikers niet door mensen gelezen, maar door computers. Op een soortgelijke manier zoals e-mailproviders op virussen en spam filteren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.