Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet en maak kans op zijn boek
"De wet op internet".
Arnoud is van alle markten thuis, maar vindt vooral in technische / hacking vragen een uitdaging. Vragen over licenties worden niet behandeld, aangezien die geen raakvlak met beveiliging hebben. De Juridische vraag is een rubriek op Security.nl, waar wetgeving en security centraal staan. Elk kwartaal kiest Arnoud de meest creatieve vraag, die dan zijn boek zal ontvangen.
Vraag: Ik neem een hosted e-maildienst af voor mijn zakelijke mail. Nu is er laatst een storing geweest waarbij een deel van mijn mailarchief is kwijtgeraakt. Ik heb een schadeclaim ingediend, maar het bedrijf wijst nu op de algemene voorwaarden en zegt dat ze daarvoor nooit aansprakelijk te stellen zijn. Ik had volgens hen zelf maar een backup van het archief moeten maken. Maar ik betaal ze toch om dat archief in de lucht te houden?
Antwoord: Dit hangt voor 99% af van wat er precies in het contract staat. Bij zakelijke dienstverlening heb je zeer ruime contractsvrijheid, oftewel je mag zelf afspreken wat je wilt. Er zijn maar weinig regels in de wet die je verplicht moet volgen bij een zakelijk contract.
Bij consumenten ligt dat anders, daar zijn uitsluitingen van aansprakelijkheid verdacht: het bedrijf moet bewijzen dat het echt redelijk was gezien prijs/kwaliteit en andere factoren om hun aansprakelijkheid te beperken. Lukt ze dat niet, dan zijn ze gewoon aansprakelijk ongeacht wat er in de algemene voorwaarden staat (art. 6:237 sub f BW).
Het idee hierachter is dat je als consument beschermd moet worden tegen grote boze bedrijven die je met wurgcontracten je geld proberen af te pakken zonder er iets voor te hoeven doen. Maar als bedrijf ben je zelf ook een grote jongen, je kunt een jurist inhuren en onderhandelen over de contracten die je tekent. Er is dan geen reden om in de wet vast te leggen dat je wederpartij aansprakelijk moet zijn. Dit mag je samen uitzoeken.
En zo gek is dat niet: het is goed denkbaar dat de klant bijvoorbeeld al verzekerd is voor dergelijke schade. Waarom zou de leverancier dan dure extra maatregelen moeten nemen tegen die schade? Dat drijft dan alleen maar de prijs op.
Verder zal in dit specifieke geval ook meespelen hoe de dienst is gepresenteerd en of daarbij gesproken is over backups. Als er bijvoorbeeld expliciet is gezegd dat de klant apart backups moet maken van de mail en dat de dienst niet gezien mag worden als langetermijnarchief, dan sta je nu heel erg zwak. Is er geadverteerd met "Uw mail 100% veilig bewaard" dan kun je daarmee de algemene voorwaarden onderuit krijgen. Een specifieke garantie (en dat is het) gaat boven de kleine lettertjes.
Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. In 2008 verscheen zijn boek "De wet op internet".
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.