image

De afbrokkeling van de privacy bij Facebook

maandag 3 mei 2010, 11:42 door Redactie, 12 reacties

Sinds haar oprichting ruim vijf jaar geleden heeft Facebook een opmerkelijke transformatie ondergaan. In het begin was het een plek waar je ongestoord in groepsverband kon communiceren met behoud van je privacy. De trend neigt nu naar de ontwikkeling tot een platform waar een groot deel van de gebruikersinformatie standaard openbaar is. Vandaag de dag is het uitgegroeid tot een plek waar je niet kan kiezen welke informatie openbaar is, en deze informatie kan door Facebook worden gedeeld met haar partnerwebsites en worden gebruikt om advertenties te richten. EFF zet de ontwikkelingen op een rijtje in een tijdslijn van zes stappen.

Reacties (12)
03-05-2010, 12:18 door Anoniem
Facebook leeft van de verandering naar openheid. Hoe meer openheid ze bieden voor derden, hoe meer ze aan de verspreiding van de informatie kunnen verdienen. En dat hebben ze waarschijnlijk hard nodig om boven water te blijven.
03-05-2010, 12:48 door Anoniem
"Facebook leeft van de verandering naar openheid."

Waarbij ze geen enkele boodschap meer hebben aan de gebruiker. Waarom zouden mensen van mijn werk, of van mijn voormalige school, bijvoorbeeld toegang hebben tot mijn informatie, wanneer ik dat helemaal niet wil ? Juist m.b.t. school en werk willen mensen denk ik graag eerder meer, dan minder privacy (tenzij je graag alles deelt met je werkgever / docenten).
03-05-2010, 14:24 door Anoniem
Handig voor belastingsdiensten en politiediensten dat ze dat open zetten.
Bij mij, ik zeg het nogmaals, komt die rommel er niet op, op geen enkele van al de pc's.
03-05-2010, 19:17 door Anoniem
Door Anoniem: "Facebook leeft van de verandering naar openheid."

Waarom zouden mensen van mijn werk, of van mijn voormalige school, bijvoorbeeld toegang hebben tot mijn informatie, wanneer ik dat helemaal niet wil ?

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen geen profiel aan te maken. Probleem opgelost......
03-05-2010, 21:35 door Anoniem
Gelukkig zijn er prima alternatieven zoals identi.ca ... nou nog zorgen dat mensen de 'common sense' krijgen om naar een dergelijk alternatief over te stappen. ;)

-Jeroen
03-05-2010, 21:49 door Anoniem
"for facebook you're not the customer, you're the product they're trying to monetize"

dat zegt alles hé.
04-05-2010, 19:08 door Anoniern
Door Anoniem: "for facebook you're not the customer, you're the product they're trying to monetize"

dat zegt alles hé.

Klopt. Overigens is dat niet alleen facebook, maar de meeste 'commerciele' websites. Net als bij andere media zoals televisie, kranten en tijdschriften.
05-05-2010, 09:18 door spatieman
je kan natuurlijk ook een profiel maken, en er allerlij onzin op zetten.
inc dat ze bij facebook/hyves stinken
06-05-2010, 02:03 door Anoniem
Ik zie dat iemand hier constant anti-facebook comments zit af te kraken met -1 duimpjes. Zwak.
06-05-2010, 08:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: "Facebook leeft van de verandering naar openheid."

Waarom zouden mensen van mijn werk, of van mijn voormalige school, bijvoorbeeld toegang hebben tot mijn informatie, wanneer ik dat helemaal niet wil ?

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen geen profiel aan te maken. Probleem opgelost......

Mee eens, als je info op internet gaat plaatsen is er altijd wel een partij die er toegang toe heeft. Wil je privacy maak dan geen profiel aan maar ga gewoon bij de mensen langs op de koffie of bel ze
13-05-2010, 18:00 door Anoniem
Ik heb een infografiekje gemaakt van de privacy instellingen van Facebook door de jaren heen. check it out ophttp://www.paljasken.be/de-achteruitgang-van-de-privacy-in-facebook-infografiek/]
16-05-2010, 10:10 door Dev_Null
Leuk filmpje over Facebook aka CIA profiling database
http://www.youtube.com/watch?v=KpLNlSKugHw
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.