De brancheorganisatie voor Nederlandse adverteerders is niet blij met de plannen van de Nederlandse overheid om een 'cookieverbod' in te stellen, dat zou namelijk schadelijk voor adverteerders zijn. Op 21 april kondigde minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken een initiatief aan om privacy en bescherming van persoonsgegevens op internet beter te regelen. Daarbij zullen websites vanaf 2011 verplicht worden om voor het plaatsen van cookies hier toestemming voor te vragen.
Volgens het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB) gaat de minister bij het invullen van de Europese richtlijnen veel verder dan noodzakelijk is. "En juist die onnodige regelgeving zal grote gevolgen hebben voor de manier waarop de meeste Nederlanders gebruik maken van internet en voor de mogelijkheden voor de aanbieders van websites en internetdiensten om hun werk te kunnen doen", aldus de brancheorganisatie. Die dringt dan ook aan op wijziging van de plannen. Cookies zouden namelijk aan een 'optimale gebruikerservaring op het internet' bijdragen.
Toestemming
IAB heeft drie bezwaren bij het voorstel van Van der Hoeven. Het gaat dan om de praktische gevolgen van een opt-in regeling. Gebruikers zouden bij ieder bezoek van een site waarbij cookies worden geplaatst, meerdere schermen zien waarop er om toestemming wordt gevraagd voordat men verder kan surfen. "Zo worden bij een doorsnee nieuwssite gemiddeld tien cookies geplaatst wat zou betekenen dat een gebruiker tien keer toestemming moet geven voordat de
website kan worden bekeken. Duidelijk is dat dit vanuit het perspectief van de werking van het internet en het gebruikersgemak niet gewenst is."
Niet te overzien
De brancheorganisatie vindt verder dat de implementatie van een opt-in regeling de industrie in Nederland ernstig zou schaden en op het vlak van innovatie en ontwikkeling op achterstand zet ten opzichte van het buitenland. In andere landen geldt de voorgestelde wetswijziging niet, wat zou leiden tot een situatie waarin de gebruikerservaring en de adverteerdersmogelijkheden op internationale sites beter is, aldus het IAB.
"Dit kan leiden tot minder bezoekers van Nederlandse sites en dalende advertentie-inkomsten. De economische gevolgen hiervan, waaronder een dalende instgevendheid en gevolgen voor de werkgelegenheid, zijn niet te overzien."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.