image

'Cookieverbod schadelijk voor adverteerders'

maandag 10 mei 2010, 13:50 door Redactie, 17 reacties

De brancheorganisatie voor Nederlandse adverteerders is niet blij met de plannen van de Nederlandse overheid om een 'cookieverbod' in te stellen, dat zou namelijk schadelijk voor adverteerders zijn. Op 21 april kondigde minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken een initiatief aan om privacy en bescherming van persoonsgegevens op internet beter te regelen. Daarbij zullen websites vanaf 2011 verplicht worden om voor het plaatsen van cookies hier toestemming voor te vragen.

Volgens het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB) gaat de minister bij het invullen van de Europese richtlijnen veel verder dan noodzakelijk is. "En juist die onnodige regelgeving zal grote gevolgen hebben voor de manier waarop de meeste Nederlanders gebruik maken van internet en voor de mogelijkheden voor de aanbieders van websites en internetdiensten om hun werk te kunnen doen", aldus de brancheorganisatie. Die dringt dan ook aan op wijziging van de plannen. Cookies zouden namelijk aan een 'optimale gebruikerservaring op het internet' bijdragen.

Toestemming
IAB heeft drie bezwaren bij het voorstel van Van der Hoeven. Het gaat dan om de praktische gevolgen van een opt-in regeling. Gebruikers zouden bij ieder bezoek van een site waarbij cookies worden geplaatst, meerdere schermen zien waarop er om toestemming wordt gevraagd voordat men verder kan surfen. "Zo worden bij een doorsnee nieuwssite gemiddeld tien cookies geplaatst wat zou betekenen dat een gebruiker tien keer toestemming moet geven voordat de
website kan worden bekeken. Duidelijk is dat dit vanuit het perspectief van de werking van het internet en het gebruikersgemak niet gewenst is."

Niet te overzien
De brancheorganisatie vindt verder dat de implementatie van een opt-in regeling de industrie in Nederland ernstig zou schaden en op het vlak van innovatie en ontwikkeling op achterstand zet ten opzichte van het buitenland. In andere landen geldt de voorgestelde wetswijziging niet, wat zou leiden tot een situatie waarin de gebruikerservaring en de adverteerdersmogelijkheden op internationale sites beter is, aldus het IAB.

"Dit kan leiden tot minder bezoekers van Nederlandse sites en dalende advertentie-inkomsten. De economische gevolgen hiervan, waaronder een dalende instgevendheid en gevolgen voor de werkgelegenheid, zijn niet te overzien."

Reacties (17)
10-05-2010, 14:14 door Bert de Beveiliger
"Zo worden bij een doorsnee nieuwssite gemiddeld tien cookies geplaatst wat zou betekenen dat een gebruiker tien keer toestemming moet geven voordat de website kan worden bekeken. Duidelijk is dat dit vanuit het perspectief van de werking van het internet en het gebruikersgemak niet gewenst is."

Zit het probleem 'm nou net niet daarin? Dat een gemiddelde gebruiker geen idee heeft dat ie met meerdere partijen zit te kletsen terwijl hij alleen met 1 nieuwssite contact denkt te hebben?

De oplossing zit dan misschien in 1 cookie per site met een soort delegation-mechanisme voor de adverteerders. In ieder geval wordt het ad-verhaal dan een heel stuk simpeler, maar dan zal er een keiharde policy moeten zijn dat je als site aangeeft welke gegevens je aan wie doorgeeft. Misschien een idee om P3P (http://en.wikipedia.org/wiki/P3P)weer op te halen?
10-05-2010, 14:21 door Anoniem

dat zou namelijk schadelijk voor adverteerders zijn

Ach gossie, wat erg!

He! Adverteerder: Ik zit niet te wachten op jouw puinzooi. Net zoals ik je papieren meuk niet in mijn postbus wil hebben en geen TV kijk vanwege de achterlijke reclame die ik dan in mijn strot geduwd krijg WIL IK OOK JOUW INTERNETRECLAME NIET!!
Als ik iets over een produkt wil weten google ik wel!

Jouw soort branche is van de vorige eeuw en mag wat mij betreft afsterven.

Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?
10-05-2010, 14:32 door Anoniem
?
Ik snap volgens mij niet wat ik lees. Maria wil dat het verplicht wordt dat iets wat standaard in een browser zit verplicht in een browser zit. Als je een browser nieuw gaat gebruiken krijg je altijd eerst de vraag hoe met koekjes om te gaan. wil je alle koekjes altijd of met pop-up alleen eerstelijn koekjes en de van derden niet wil je koekjes bewaren etc. Maar hier komt nu een wet voor. Maar dan kan je waarschijnlijk deze functie niet meer zelf in stellen. Onze overheid wordt een soort MicroSoft. Die bepaalt wat jij handig vind op je computer
Ik hoop dat ik te stom ben en Maria heel slim anders moet ik nu huilen.
10-05-2010, 14:38 door Bert de Beveiliger
Door Anoniem: ?Die bepaalt wat jij handig vind op je computer
Ik hoop dat ik te stom ben en Maria heel slim anders moet ik nu huilen.

Ongeacht wat je van MS vindt: onze regering doet er veel aan om te ons te vertellen dat ze weten wat goed voor ons is.
Maria is niet bijster slim maar ik zou toch maar gaan huilen... 't is tenslotte buitengewoon treurig.
10-05-2010, 15:28 door Erwtensoep
Wat kan mij de adverteerders schelen, maar iedereen drukt dan toch waarschijnlijk op accepteren omdat ze dan op veel sites niet kunnen inloggen. Bovendien kunnen adverteerders andere manieren zoeken i.p.v. cookies en de zooi server-side gaan opslaan, nu heb je er tenminste nog wat controle over.
10-05-2010, 15:39 door Anoniem
Marketeers en adverteerders die sterk afhankelijk zijn van cookies hebben het er zelf naar gemaakt wanneer ze straks geen goede dienstverlening kunnen verzorgen. Het is al vele jaren bekend dat cookies privacy gevoelig zijn en er vergaande plannen zijn om er paal en perk aan te stellen wat betreft opdringen en 'misbruik' van websurfers. Het enige waarom die marketeers en adverteerders zakelijk leven is omdat ze gebruik maken van het punt dat ze geen expliciete toestemming hoeven te vragen en zo zonder medeweten van websurfers aan die websurfers gedrag geld verdienen.
10-05-2010, 15:46 door Anoniem
Door Anoniem:

dat zou namelijk schadelijk voor adverteerders zijn

Ach gossie, wat erg!

He! Adverteerder: Ik zit niet te wachten op jouw puinzooi. Net zoals ik je papieren meuk niet in mijn postbus wil hebben en geen TV kijk vanwege de achterlijke reclame die ik dan in mijn strot geduwd krijg WIL IK OOK JOUW INTERNETRECLAME NIET!!
Als ik iets over een produkt wil weten google ik wel!
Hahahaha

Waar denk je dat Google van leeft?
10-05-2010, 16:52 door Anoniem
Ach wat een gezeur,mensen kunnen toch zelf kiezen of ze wel of geen reclame willen ontvangen?.
Dat kunnen ze doen met wat plugins in hun brouwser die bepaalde cookies de deur wijst.
Maar ja de mensen die weinig van de computer snappen,die weten inderdaad vaak niet wat ze er tegen moeten doen.
Die moeten dus beschermd worden,daar ben ik het wel mee eens.
10-05-2010, 17:30 door Anoniem
Door AlexK:
Door Anoniem: ?Die bepaalt wat jij handig vind op je computer
Ik hoop dat ik te stom ben en Maria heel slim anders moet ik nu huilen.

Maria is niet bijster slim maar ik zou toch maar gaan huilen... 't is tenslotte buitengewoon treurig.

Juist daarom. Ik had nog enige hoop dat ik niet slim genoeg was om dit te snappen. Maar ik ben bang dat Maria het niet snapt en dat is om te huilen. :"(

Zit er trouwens auteursrechten op een koekje. En als je die weigert is dat niet het beperken van de vrijheid van meningsuiting. En het ontvangen van koekjes is toch in het langs belang. Het is zeker niet in het belang van de privacy dus moet het lands belang zijn. Iets tegen terroristen of zo. Even wat termen er tussen door.
10-05-2010, 17:37 door Anoniem
als ze beter met de privacy van ons waren omgegaan was dit nooit nodig geweest.. ik hou er niet van als adverteerders mij bespioneren.. dus jammer dan..
10-05-2010, 18:45 door Anoniem
Er bestaat een ja-nee stikcer voor firefox (adblockplus) waar ik heel blij mee ben.

Vandaag de dag lijken sommige sites meer uit reclame te bestaan dan waar ze voor bedoeld zijn.

Wat moeten adverteerders op mijn pc, heb ik er om gevraagd? Als ze reclame maken op een website moet het ook op die website blijven! Zet maar een cookie op de host.

Het tegenwerken van cookies denk ik niet dat dat erg gaat helpen, omdat programmeurs deze gebruiken om makkelijk te kunnen inloggen en evt boodschappemandjes. Reclame heb ik er niet echt in gezien...
ik zou het fijner vinden om mogelijkheden te zien die mijn geschiedenis en oude gebruikers accounts kan wissen of incognito kan maken op het web.

Wanneer ik Google op mijn gebruikersnaam kom ik allerlei oude registraties tegen die ik allang niet meer gebruik (registreren om wat te zien, en er verder niets mee doen), of een slechte indruk van mij kan achterlaten.

Kijk maar eens op http://wieowie.nl/ en voer je gebruikersnaam in en schrik
10-05-2010, 21:06 door P5ycH0
WTF? Een initiatief van de Nederlandse overheid? I'm impressed !!
Ik hoop dat het ook over flash-cookies gaat. Die zijn helemaal evil.
10-05-2010, 21:19 door spatieman
flash cookies zijn 100000x erger..
10-05-2010, 23:02 door Anoniem
Door Erwtensoep:

Bovendien kunnen adverteerders andere manieren zoeken i.p.v. cookies en de zooi server-side gaan opslaan, nu heb je er tenminste nog wat controle over.[/quote]
De regering wil controle, Jouw controle heeft daarbij geen prioriteit...je moet niet alleen voor je zelf denken.
Dit is gewoon weer een stukje staats werk in uitvoering: hoever gaan het gepeupel dit pikken tot de volgende stap..Filters!
11-05-2010, 02:30 door Anoniem
Door AlexK: Ongeacht wat je van MS vindt: onze regering doet er veel aan om te ons te vertellen dat ze weten wat goed voor ons is.
Maria is niet bijster slim maar ik zou toch maar gaan huilen... 't is tenslotte buitengewoon treurig.

Bedrijven zijn geen haar beter hoor, die adverteerders bepalen ook erg graag wat goed voor je is. Wat ze op je afvuren en wat ze over je vastleggen, in hun ogen zie jij alleen maar voordelen, en naar jouw mening daarover wordt niet gevraagd. Ze staan nu te steigeren omdat ze nu opeens wel om je mening moeten gaan vragen. Het cookieverbod is dus bedoeld om te voorkomen dat een ander je vertelt wat goed voor je is.

In de VS is vorig jaar een onderzoek gehouden (http://www.out-law.com/page-10410). 66% van de ondervraagden was niet gediend van behavioural advertising. Eenmaal uitgelegd hoe dat eigenlijk gaat steeg dat percentage nog aanzienlijk. Aangenomen dat dat bij ons niet wezenlijk anders zal zijn is er wel degelijk aanleiding om de adverteerders restricties op te leggen. Het is onzin om te eisen dat iedereen, ook mensen die amper begrijpen hoe het allemaal werkt, individueel met de materie moet leren omgaan tegenover partijen die op grote schaal opereren en de kennis in huis hebben om sneaky te kunnen zijn. Daar heb je nou wetten voor.

Die branchevereniging probeert het natuurlijk voor te stellen alsof het bijna onwerkbaar wordt om een website te bezoeken. Ik moet nog zien of het echt zo'n vaart loopt. Als behavioural targeting hierdoor onmogelijk wordt kan er nog altijd geadverteerd worden zonder dat op bezoekersprofielen te baseren. Het web houdt echt niet op te bestaan.
11-05-2010, 08:11 door Anoniem
Verplicht ? En wat gebeurt er als je dat niet doet ?
Wie controleert mijn website ?
Hoe hoog zijn de boetes en door wie worden ze opgelegd ?
Kun je in beroep gaan daartegen ?
Dat gaat meer geld kosten dan het oplevert, voor een onbenullig
probleempje wat al opgelost is als optie in de browser.
Volgende idee, mevrouw van der Verhoeve.
11-05-2010, 10:07 door Bert de Beveiliger
Door Anoniem:
De regering wil controle, Jouw controle heeft daarbij geen prioriteit...je moet niet alleen voor je zelf denken.
Dit is gewoon weer een stukje staats werk in uitvoering: hoever gaan het gepeupel dit pikken tot de volgende stap..Filters!

Ik kan me ook niet helemaal aan dat gevoel onttrekken... zal wel paranoia zijn :-)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.