Onderzoekers zijn erin geslaagd om de remmen van moderne auto's uit te schakelen door verbinding met de diagnostische computer te maken. Ook is het mogelijk om de auto te vergrendelen als er nog personen in zitten, de weergave van de snelheidsmeter te manipuleren, hete lucht in de auto te blazen of de radio aan te zetten. Het probleem zit volgens de onderzoekers niet bij een bepaald automerk, maar bij de gehele auto-industrie. Het onderzoek is dan ook een waarschuwing dat men bij de ontwikkeling van computersystemen voor auto's, de beveiliging niet moet vergeten. Opmerkelijk genoeg stonden alle autofabrikanten open voor de bevindingen van de onderzoekers en reageerden ze zeer positief, iets wat bij veel softwarebedrijven wel anders is.
Programmeren
De kans op een aanval wordt door de onderzoekers als zeer klein bestempeld. Niet alleen moet een aanvaller over de nodige programmeerkennis beschikken, hij moet ook fysiek toegang tot de auto hebben om de benodigde apparatuur aan te sluiten. Het is goed mogelijk dat als auto's straks over draadloze systemen en mogelijk zelfs internetverbindingen beschikken, het probleem groter wordt.
"Als de betrokken partijen geen actie ondernemen, dan is er reden om bezorgd te zijn", aldus onderzoeker Tadayoshi Kohno van de Universiteit van Washington. Hij vergelijkt het met de computers van twintig jaar geleden. De toen aanwezige beveiligingslekken waren toen geen groot probleem, omdat de machines nergens mee verbonden waren. Iets wat met de opkomst van het internet veranderde.
Firmware
De diagnostische systemen en boordcomputers waren niet alleen eenvoudig te hacken, de onderzoekers konden ook zonder enige authenticatie de firmware aanpassen. Iets wat volgens de industrie onmogelijk zou moeten zijn. De onderzoekers ontwikkelden zelfs een "zelfvernietiging" scenario, waarbij het dashboard een klok liet zien die van zestig naar nul aftelde en een tikkend geluid maakte. Bij de laatste seconden ging de claxon af en op nul werd de motor uitgeschakeld en deuren vergrendeld. Voor de aanval waren minder dan 200 regels code nodig, waarvan de meeste nodig voor de teller waren.
CarShark, het programma dat Kohno en zijn collega's voor het analyseren van de boordcomputer gebruikten, zullen ze niet vrijgeven.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.