Maar liefst driekwart van de Nederlandse bedrijven heeft persoonlijke gegevens van consumenten, klanten of werknemers verloren, zo blijkt uit onderzoek. Veel meer dan het wereldwijde gemiddelde, wat 58% bedraagt. Nederlandse bedrijven voelen zich wel verantwoordelijk om gegevens van consumenten te beschermen en staan ook toe dat klanten die mogen inzien en wijzigen. Toch zit er een verschil in de intentie van de organisaties en de uiteindelijke werkelijke beveiliging van die gegevens, zegt Floris van den Dool van Accenture. Het bedrijf voerde samen met het Ponemon Institute de Global Data Privacy Study uit, waar in Nederland 219 organisaties en 689 consumenten aan deelnamen.
Overheid
Consumenten vinden op hun beurt de privacy en bescherming van persoonlijke gegevens belangrijk, maar 51% heeft geen vertrouwen in de organisaties en bedrijven aan wie ze hun gegevens verschaffen. Een groot verschil met het wereldwijde gemiddelde, is dat de Nederlandse consument vindt dat de overheid verantwoordelijk dient te zijn voor adequate bescherming van persoonsgegevens. 75% van de Nederlanders denkt hier zo over, terwijl dit wereldwijd 41% is.
Wat betreft privacy van persoonlijke gegevens vindt de Nederlandse consument dit het meest belangrijk in het geval van creditcard aankopen (48%) gevolgd door bancaire transacties (45%) en bezoek aan medische beroepsoefenaars (37%). Beveiliging wordt door een kwart van de respondenten als belangrijk ervaren bij het surfen op internet.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.