Sinds kort een anonieme OV-kaart. Moest namelijk naar A'dam ZO vanuit het centrum en de metro is dan handiger. Had 20,- Euro tegoed. Netjes in- en uitgechecked (steeds pieptoon en groene lampje). Een week later weer naar ZO: geen tegoed meer. Het gaat hier om enkele metrohaltes heen en terug, die ik een week eerder genomen had
Er is bij mij op 1 dag € 16,00 afgeschreven omdat de computer in de bus de weg kwijt was. Iedere keer dat ik de kaart voor de scanner hield werd ik ingecheckt, maar nooit uitgecheckt! (2 busritjes, 's ochtends heen, 's avonds terug; in- en uitchecken = 2*2 = 4 * € 4,00). Het is dat ik
toevallig bij de laatste uitcheck actie "Goede reis" op display zag staan, dat je normaal alleen bij het inchecken ziet, dat ik het ging controleren. Kassa! Je moet dus niet alleen opletten bij het inchecken, maar ook nog eens of die computer het doet. Pff... In dat opzicht was de strippenkaart inderdaad vele malen betrouwbaarder.
Overigens konden ze dit snel en eenvoudig "repareren" bij de balie van het GVU (dit gebeurde in Utrecht) met hun computer; maar evenzogoed was ik wel meer geld kwijt dan als dat ding zijn werk had gedaan.
Het is al vele jaren in Gebruik in onder andere Hong Kong, Londen en Singapore. Heel gek, maar daar zijn de mensen erg tevreden. Stop eens met zeuren. Koop of een auto, ga met de fiets of lopen, of stop met het gebruik maken van gesubsidieerd vervoer.
Klopt, de Oyster Card in Londen werkt uitstekend, maar daar zijn 2 hele simpele redenen voor:
* Voor de bus hoef je alleen in te checken; een busritje kost altijd evenveel; misschien niet het goedkoopst, maar je weet waar je aan toe bent en kunt ook niet vergeten uit te checken.
* Er zit een dag-maximum in het systeem (ik meen 7,50 pond); kortom, als ik de hele dag heen en weer sjees met de metro en de bus kost het me geen kapitalen. Ideaal voor toeristen.
(Toegegeven, voor een landelijk dekking is dit systeem waarschijnlijk niet geschikt).
Tot slot: wij zeuren niet, wij wijzen alleen maar op de tekortkomingen van een systeem dat ons door de strot wordt geduwd, of we willen of niet. Het systeem is dus niet betrouwbaar, de kosten zijn niet transparant (ooit een prijslijst gezien bij de tramhalte?), men maakt zich al dan niet terecht zorgen over privacy en de invoering is een rommeltje.
Ik denk dat de grootste onvrede komt uit het feit dat er niet naar de reiziger geluisterd wordt, en helaas kun je de mensen van de OV bedrijven niet wegstemmen zoals je dat met de leden van de 2e Kamer kunt doen. Het is een prestige project geworden dat coute-que-coute doorgevoerd wordt omdat iemand zonodig een lintje door wil knippen. De technische argumenten doen er al lang niet meer toe.