Net als Firefox-gebruikers, haten ook gebruikers van Google Chrome advertenties. Zowel bij Mozilla's als Google's browser, is AdBlock de meest gebruikte uitbreiding. Zo heeft AdBlock Plus voor Firefox wekelijks 848.324 downloads, terwijl AdBlock voor Chrome inmiddels 1,1 miljoen gebruikers heeft, waar er elke week ruim 100.000 bij komen. Geen enkele uitbreiding komt hierbij in de buurt.
De nieuwste versie van Google Chrome geeft gebruikers nu ook de mogelijkheid om het laden van 'resources' binnen de browser volledig te blokkeren. De nieuwste AdBlock-versie gebruikt deze "beforeload" functie, waardoor advertenties niet alleen verborgen voor gebruikers blijven, maar ze niet eens gedownload worden, net zoals met de Firefox-versie het geval is. Tot voor kort kon de Chrome AdBlock extensie advertenties alleen maar verstoppen en niet blokkeren. Iets wat bij Firefox al vanaf het begin mogelijk was.
Advertenties
Het is onduidelijk wanneer de "beforeload" functie aan Chrome is toegevoegd, mede omdat Google dit niet heeft gedaan. De functie werd door Apple aan de opensource Webkit engine toegevoegd, die ook door Chrome wordt gebruikt. Inmiddels is de AdBlock extensie ook voor Safari beschikbaar.
Google verdient juist aan advertenties, wat volgens sommigen ook de reden was dat het blokkeren van banners en scripts lange tijd niet mogelijk was. "Ja, Google is een advertentiebedrijf, maar je kunt er vergif op innemen dat de interne gegevens aantonen dat zelfs als een adblocker beschikbaar is, de meeste internetgebruikers niet de moeite nemen die te installeren", zo merkt The Register op.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.