image

Iran blokkeert Tor-gebruikers

donderdag 15 september 2011, 08:43 door Redactie, 8 reacties

Iran is er gisteren tijdelijk in geslaagd om het Tor-verkeer van Iraanse internetgebruikers te blokkeren, zo laat de ontwikkelaar van de software weten, waarmee anoniem kan worden geïnternet. Tor probeert het verkeer te vermommen als normaal webverkeer van een browser die met een HTTPS-server communiceert. De vermomming was niet goed genoeg, want de Iraanse overheid was in staat om verschillen tussen Tor-verkeer en normaal SSL-verkeer te herkennen. De sessie dat een SSL-certificaat bij Tor verloopt is na een paar uur, terwijl een normaal SSL-certificaat die van een certificate authorirty afkomstig is, meestal een jaar of langer geldig is. Vervolgens werd er een filter gemaakt waardoor deze verbindingen konden worden herkend en geblokkeerd.

Oplossing
Inmiddels heeft het Tor Project een oplossing doorgevoerd, waarbij de certificaten na een langere tijd verlopen, waardoor ze meer op normale SSL-certificaten lijken. Toch merkt het ontwikkelteam op dat deze wapenwedloop met de Iraanse overheid vanuit een onderzoeksstandpunt gezien erg interessant is. "We werken aan oplossingen voor de middel en lange termijn, maar het komt erop neer dat er andere manieren zijn om Tor-verkeer te filteren", aldus het Tor-blog.

Het is nu de vraag of het Tor-ontwikkelteam deze mogelijkheden proactief gaat oplossen. Bij een volgende blokkade zou de Iraanse overheid nog complexere methoden kunnen toepassen die nog lastiger zijn te ontdekken. Aan de andere kant kan men de situatie laten zoals die is. Als Iran het Tor-verkeer weer blokkeert, zou het ontwikkelteam dit eenvoudig kunnen oplossen. De laatste keer dat de Iraanse overheid Tor-verkeer probeerde te blokkeren was in januari van dit jaar.

Reacties (8)
15-09-2011, 11:31 door Anoniem
Stel dat overheden op een gegeven moment alles uit de kast halen om Tor in hun land te verbieden, is het project waardeloos geworden op het gebied waar het juist werkzaam zou moeten zijn.
15-09-2011, 12:40 door DigitalRies
Door Anoniem: Stel dat overheden op een gegeven moment alles uit de kast halen om Tor in hun land te verbieden, is het project waardeloos geworden op het gebied waar het juist werkzaam zou moeten zijn.
Mee eens, maar omdat dit ook door het Amerikaanse leger wordt gebruikt, vermoed ik dat dit niet door iedereen geblokkeerd kan/zal worden. Hoewel ik moet zeggen dat ik het niet erg zou vinden als de mensen die hier misbruik van maken, pedofielen bijvoorbeeld, nu verplicht worden om de normale kanalen te gebruiken en hopelijk daarmee sneller betrapt worden.
Eén Robert M. die Tor grootschalig misbruikte door anoniem kinderporno te verkrijgen is de wereld wel genoeg denk ik.
15-09-2011, 13:13 door Anoniem
Door DigitalRies: Eén Robert M. die Tor grootschalig misbruikte door anoniem kinderporno te verkrijgen is de wereld wel genoeg denk ik.

Wat is erger? Een Robert M die tientallen kinderen sexueel misbruikt of een Iraanse president die honderden kinderen mentaal misbruikt.

Peter
15-09-2011, 13:58 door NumesSanguis
Door DigitalRies:
Door Anoniem: Stel dat overheden op een gegeven moment alles uit de kast halen om Tor in hun land te verbieden, is het project waardeloos geworden op het gebied waar het juist werkzaam zou moeten zijn.
Mee eens, maar omdat dit ook door het Amerikaanse leger wordt gebruikt, vermoed ik dat dit niet door iedereen geblokkeerd kan/zal worden. Hoewel ik moet zeggen dat ik het niet erg zou vinden als de mensen die hier misbruik van maken, pedofielen bijvoorbeeld, nu verplicht worden om de normale kanalen te gebruiken en hopelijk daarmee sneller betrapt worden.
Eén Robert M. die Tor grootschalig misbruikte door anoniem kinderporno te verkrijgen is de wereld wel genoeg denk ik.
Welcome to censorship.
16-09-2011, 14:15 door Mysterio
Door Anoniem:
Door DigitalRies: Eén Robert M. die Tor grootschalig misbruikte door anoniem kinderporno te verkrijgen is de wereld wel genoeg denk ik.

Wat is erger? Een Robert M die tientallen kinderen sexueel misbruikt of een Iraanse president die honderden kinderen mentaal misbruikt.

Peter
Het verschil is dat de Iraniërs er zelf voor gekozen hebben.
16-09-2011, 20:44 door sabo-fx
Wat is erger? Een Robert M die tientallen kinderen sexueel misbruikt of een Iraanse president die honderden kinderen mentaal misbruikt.

@Peter: Ik ben het helemaal met je eens. Wellicht heb ik geen recht van spreken gezien ik nooit misbruikt ben. Maar ik wordt er af en toe een beetje moedeloos van het 'kinderporno argument' wanneer we het hebben over encryptie versus censuur. Ik denk dat het vaak wordt ingezet omdat het gemakkelijk is je er een beeld bij te vormen.

In mijn ogen is dit leed wel verschrikkelijk maar toch niet in verhouding met de consequentie van niet versleuteld kunnen communiceren. Er zijn zat landen waar de doodstraf staat op het uiten van je mening over het regime. En dan hebben we het wel over de onderdrukking van honderden miljoenen mensen. Maar ja, het zal voor velen hier in het Westen wel een 'te ver van mijn bed' verhaal zijn om zich er druk over te maken.
17-09-2011, 10:43 door Acumen
Door Anoniem:
Door DigitalRies: Eén Robert M. die Tor grootschalig misbruikte door anoniem kinderporno te verkrijgen is de wereld wel genoeg denk ik.

Wat is erger? Een Robert M die tientallen kinderen sexueel misbruikt of een Iraanse president die honderden kinderen mentaal misbruikt.

Peter
Ieder weldenkend mens zal hierin geen stelling nemen, daar het beide verschrikkelijk is. Ik begrijp je argument wel en dat is een discussie die nooit zal eindigen. Vergelijkbaar zijn de vragen, moet je al je privacy opgeven om 3 boeven meer te pakken.

Camera's ophangen om misdrijven te voorkomen is eenzelfde utopie. De praktijk zal zijn dat de echte crimineel maatregelen neemt (petje, bivakmuts, motorhelm) bij z'n snode plannen. Rest alleen nog de brave burger die 1x 10 minuten dubbel geparkeerd staat en daarvoor oneigenlijk beboet wordt (voorbeeld uit de praktijk).

De balans is een lastige, maar ik deel je (verwachtte) mening dat er altijd goed gekeken moet worden naar de baten van een maatregel en dat deze niet op primaire emotie gestoeld moet zijn.
18-09-2011, 12:50 door Anoniem
Kinderporno is het argument wat de politiek en de normale burger begrijpt. Het word gebruikt tegen encryptie, tegen illegaal downloaden en straks ook tegen graaien in onze data.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.