De Amerikaanse supermarktketen Wal-Mart is begonnen met het aanbrengen van Radio Frequency Identification (RFID) chips in herenkleding, zoals spijkerbroeken, ondergoed en sokken. Voorheen gebruikte Wal-Mart de technieken alleen voor logistieke processen en in magazijnen, maar het wil dit nu naar andere producten in de winkel uitbreiden. Volgens het Amerikaanse Electronic Privacy Information Center (EPIC) is dit de eerste keer dat de RFID-chips in individuelen producten worden gebruikt die klanten mee naar huis nemen. De chips blijven actief, ook al verlaten ze de winkel, aldus de burgerrechtenbeweging.
Volgens Wal-Mart kan het dankzij de RFID-chips de voorraden in de winkels nog beter monitoren. De tags zijn niet uit te schakelen, maar wel te verwijderen.
Privacy
Toch vrezen privacyvoorstanders dat marketeers en criminelen straks het afval van mensen gaan scannen om te zien wat ze recentelijk gekocht hebben. "Er zijn twee dingen die je absoluut niet wil taggen, kleding en identiteitsdocumenten, en ironisch genoeg is dat waar het begint", zegt Katherine Albrecht, oprichter van Consumers Against Supermarket Privacy Invasion and Numbering. Volgens haar zijn veel marketeers geïnteresseerd in het volgen van mensen als ze door een winkel lopen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.