Amerikaanse banken willen de verantwoordelijkheid voor veilig internetbankieren meer bij de klant leggen. Aanvallen op Amerikaanse bankklanten komen inmiddels zo vaak voor, dat de American Bankers Association (ABA) consumenten vraagt om met hun bank samen te werken. Als het aan de banken ligt gaan consumenten hun rekeningen straks "continu op een bijna dagelijkse basis" monitoren op ongeautoriseerde transacties, aldus ABA topman Doug Johnson. "Consumenten moeten beseffen dat beveiliging het meest effectief is als ze met hun financiële instelling samenwerken."
Inmiddels heeft 85% van de Amerikaanse banken onder de cyberaanvallen te leiden. Kreeg de dreiging van geplunderde bankrekeningen in 2007 nog een 1.84 op een schaal van vijf, inmiddels is dat naar 2.58 gestegen. "Elke bank met wie ik de laatste zes maanden gesproken heb, heeft deze aanvallen gezien", zegt Avivah Litan van onderzoeksbureau Gartner. Volgens hem gaat het om een wapenwedloop, waarbij de aanvallers steeds iets nieuws vinden.
Hardware
Banken reageren met “knowledge-based authentication”, waarbij klanten tijdens internetbankieren bepaalde vragen moeten beantwoorden. Ook het gebruik van speciale hardware wordt overwogen, hoewel de meeste banken hier niet zo happig op zijn.
"Het is van essentieel belang dat klanten weten hoe zich moeten beschermen", zegt een woordvoerder van de Bank of America. "We adviseren onze klanten dat ze hun wachtwoorden beschermen, de bank over up-to-date contactgegevens beschikt en dat ze hun afschriften regelmatig controleren."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.